Thursday, June 18, 2009

QURAN

TAKWA


Hai orang - orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah
(dengan) takwa yang sungguh - sungguh - , dan jangan
sekali - kali mati melainkan dalam keadaan beragama
Islam. - Ali Imran:102


HADIS

HAMBA

Nabi Muhammad s.a.w. telah bersabda: Hamba (pembantu) beerhak
mendapat makanan dan pakaiannya dengan cara yang baik
dan tidak boleh dibebankan dengan pekerjaan yang tidak upaya
dia mlakukannya.
- Perawi: Imam Bukhari dn Imam Muslim


PETUA

TENAGA BATIN


Sejenih paku pais, di namakan tunjuk langit - bunganya tegak ke atas seperti colok atau bilah geharu orang Cina, jika dimakan akarnya dengan sirih pinang akan menguatkan tenaga bati lelaki yang olemah.


*** ***


TAHUKAH?


TERLALU WARAK

Di antara banyak sebab yang menjadikan pemerintahan Islam di Sepamnyol jatuh, ialah krana ramai orang yang memerintahnya, terlalu zuhut, memakai yang telalu kelebaian dan menampakkan sikap terlalu warak.

KERAJAAN PERPADUAN

Konsep kedrajaan perpaduan memanglah baik, tetapi semua rakyat dsari semua kegturunan perlu berkorban, walayu sampai kepada taham ' menang sorak kampung tergadai'.


NASI TANGAS

Pada masa silam telah menjadi amalan biasa basgi wanita - wanita Melayu di beberapa daerah di Negeri Perak memberi suami mereka makan nasi tansa dengan tujuan agar suami tunduk kepada mereka atau mengikut arahan mereka.


NIZAR JAMALUDDIN

Pada masa memegang jawatan Menteri Besar Perak,Nizar Jamaluddin kelihatan seorang tokoh politik berwibawa, berpandangan jauh dan dihormati, tetapi setelah berliau bersama rakan -rakannya belakon 'hero politik' dalam Dewan Rakyat baru - baru ini, beliau kelihatan sebagai seorang tokoh yan g berfwajah sedih dan kecewa.

No comments: