Thursday, August 2, 2012


BERITA DALAM 'SINAR HARIAN', PADA HARI INI.



TEMA HARI KEMERDEKAAN

Pakatan Rakyat (PR) yang mempertikaikan tema Hari Kemerdekaan yang sedang digunakan oleh Kerajaan Pusat, hari ini mengumumkan pihaknya memilih tema Sebangsa Sejiwa Senegara sebagai tema alternatif.

Jawatankuasa Tema Hari Kemerdekaan yang dibentuk PR telah membuat pengubahsuaian daripada 250 slogan yang diterima sejak minggu lalu, selari dengan keadaan di Malaysia yang berbilang kaum dan agama.

Ketua jawatankuasa itu, Sasterawan Negara Datuk A. Samad Said berkata, tema yang dikirim oleh Al Haimi Adam Senegara Sebangsa Sehati Sejiwa telah diubah supaya tidak menyentuh isu sensitif, siasah, perkauman dan diperhalusi sebanyak mungkin.

----------------------------------------------------

Saya adalah seorang dari rakyat Malaysia yang telah hadir pada hari kemerdekaan negara, di Kuiala Lumpur, pada 1957, maka, saya yang tidak berada dalam mana - mana parti poltik di negara ini melihat tema hari kebangsaan yang akan dilaungkan pada 31 Ogos 2012 ini tidak sesuai dengan semangat dan keikhlasan semua rakyat menyambut hari kebanggan kerajaan (di bwah Yang Dipoertuan Agong) dan rakyat umum.

tema 'Janji Ditepati', kata - kata trelah sering dinyanyikan dan laung oleh Presiedn UMNO dan Perdana Menteri, Najib Razak, maka, tidak sesuai untuk orang ramai yang dalam parti - parti politik lain dan tidak duduk dalam mana - mana parti politik.
Kata - kata 'Janji Ditepati" untuk di jadikan tema, jika di cadang dan diterima, bererti lahir dari mereka yang menghampu Najin dan kalau Najib sendiri yang mahukan tema tersebut, maka, samalah dengan kempen '; masih masuk parti saya'. Ertinya tidak dapat diterima oleh sebilangan besar rakyat.

Kalau tidak menjadi salah silap saya, maka, saya berharap Kerajaan Malaysia, pimpinan Najib, berikahtiarlah mencara tema lain, agar sambutan hari kemerdekaan, hanya dismabut oleh orang - orang yang sama dengan UMNO dan BN sahaja.

Mungkin tidak menjadia rendah diri, jika Kerajaan Malaysia menerima tema 'Sebangsa,
Sejiwa, senegara' atau ubah 'Sebangsa, Senegara, Sejiwa'. (Kalau sebut sebangsa, kena diikuti dengan Senagara).



No comments: