Sunday, June 26, 2011

MELANCONG




NGANGA TADAH MADU

Gua Musang, Ahad. Di sini ada Gua Batu Madu. Saya telah melawat ke sana pada tengahari tadi.Pergi ke sana mengikut jalan berliku – liku dalam kawasan ladang, perkampungan dan tepian sumngai dan meniti tgiti gantung untuk menganga mulut tadah madu.
Ramai pengunjung – pelancong jauh dan dekat berkunjung ke sana. Mereka melihat sarang – sarang lebah bergayutan pada batu - batu Gunung Madu. Ada yang datang dengan rakan, isteri,kekasih dan madu isteri.
Titik – titik madu lebah luruh dan menitik atas bumi kering lembab, di bawah dada Gunung Batu. Ada yang mengangakan muluat menadah madu. Tetapi, sebaik – baik sahaja madu luruh ke dalam mului, ia tidak manis seperti manisan madu lagi.
Setiba di bawah Gunung Madu, saya makan nasi goreng dari warong, di bawah nauangan Gunung Madu.
Selesai makan nasi goreng campur daging ayam halus dan sayur halus, saya melayan fikiran untuk mengadun kalimat – kalima tidak bersajak berikut:
Gua batu madu,
Batu madu gua,
Madu gua batu.

Gua batu madu,
Gua bawa madu,
Kekasih jadi madu.

Madu batu gua,
Gadis Cina pipi gebu,
Kekasih suami satu.
Gunungn batu madu,
Suami bawa madu,
Isteri tidak tahu brmadu.

Madu bawah gunung madu,
Madu, madu, madu.

– Mokhtar Petah







No comments: