Thursday, June 2, 2011

MAKSUD AYAT QURAN





JANGAN DUKACITA

Quran, inilah keterangan yang jelas untuk umat manusia, pimpinan kepada kebenaran dan pengajaran untuk orang – orang yang memelihara diri mereka (dari kejahatan).
Dan janganlah kalian berkeadaan lamah (keran amelihata kekauatan musuh bangsa, musuh Islam dan musuh diri sendiri) dan jangan berdukacita, sedangkan kalian lebih tinggi (lebih kuat) kalau kalian benar – benar orang yang beriman (ertinaya, amat yakin kepada kekuasaan Allah).
– Ali Imran:138, 139.

Nota.
Setiap orang Islam yang kuatg iman kepada Allah, dapat mempertahankan dirinya dari perasaan takut, was – was, tidak yakin diri dan berduka cita, kerana, walau sekuat manapun pihak lain, tetapi, kekuasaan Allah mengatasi segala – galanya.
Kelemahan orang Melayu sebelum ini – zaman penjajah hingga setelah beberapa tahun negara merdeka sejak 1957,kerana tidak ada pengetahuan, tidak yakin diri dan kurang yakin kepada kuasa Allah. Mereka mengalih keyakinan masiang – masing kepada hantu dan syaitan, orang – orang kafir barat dan timur.
Pada masa ini kelihatan orang Melayu dalam keadaan berani. Berani menjaga diri, kaum keluarga, negara dan bangsa serta berani berjuang untuk menegakkan negara Islam di tanah pusaka datuk nenek mereka.
Orang – orang Melayu belum berani, kalau, tidak sanggup menegakkan negara Islam di bumi mereka sendiri. - mp

No comments: