Wednesday, June 15, 2011

BERTITIK - TITIK AIR MATA




ORANG KUALA KANGSAR DAH MATI

Baru beberapa hari, saya singgah di pasar tepi tebing, Bandar Diraja Kuala Kangsar. Isteri belia lesung batu ‘dara dan teruna’, di warung kraf tangan orang Sayong dan makan dua biji durian.
Sambil isteri saya makan durian (dia tidak suka telan biji), saya bercakap – cakap dengan penjual durian – orang Bendang Kering – usia 70 tahun, anak 12 dan isterinya telah lama dikrimkan ke alam akhirat.
Dia berittahu, kawan – kawan mika padsa tahun 1960- an, ialah oghang Kuala Konsor, ramai dah mati.
Sultan Yusuf, Sultan Idris, Temenggong Wan Hamaruddin, Toh Tan Ramli, Raja Razam (bapa angkat saya) anaknya Raja Amir – adikong Sultan Idris, Raja Perempuan Kalthum (ibu kepada Sultan Idris), Tengku Adlan Adil, Wak Tamor, Zulkifli Muhammad, Sheikh Tahir Jalaluddin, Sheikh Zubir, Pak Tihin, Haji Azmir, Sanator Said kantin dan Said Rambai Tujuh – tukang jahit di Kuala Kangsar.
Bekasa wakil Rakyat, Ustaz Kassim Haji din, Haji Fathid Khalid (wartawan), Yahaya Arif – saudagar toko buku dan menantu Sheikh Tahir Jalaluddin, Dato Haji Abdullah Abdul Rauf, Ustaz Khalid Abas, Shaifie Mat Saman (3 iotu wakil rakyat) dan Ustaz Abdul Rauf Kota Lama Kanan.
Raja Zainab Iskandar, Raja Suraya Iskandar, Raja Putih Maryam Iskandar, Raja Ismail Iskandar dan Raja Tam Iskandar.
Rsamai lagi orang KualaKangsar, rakan – rakan saya telah mati.
Saya berusia 77 tahun belum mati.
Rakan – rakan ibaran awan di dada langit,
Datang dan pergi,
Menangislah saya,
bertitik - titik air mata sedih,
Ibrat ari hujan dari langit.
-mp

No comments: