Monday, June 13, 2011

MAKSUD AYAT QURAN



MADUKAN ISTERI

...maka, kahwinlah dengan wanita – wanita lain yang anda sukai = berkenan dan cinta - , dua orang, tiga orang dan empat orang – masukan isteri - isteri. Kemudian, jika anda khuatir tidak dapat belaku adil – seperti pakaian, maka dan minum, giliran dan lain - , maka, kahwinlah seorang wanita sahaja ...
–An Nisa: 3

Nota.
Posmotem diri sendiri.
Ayat Quran tidak menunjukkan Allah memerintah atau mefardukan lelaki mukmin berkahwin lebih dari seorang wanita atau memadukan isterinya, tetapi, ayat tersebut memberatkan kepada lelaki yang seperti berikut supaya berkahwin, bagi mengelakkan diri dari melakukan zina – kerana tidak cukup seorang isteri -, jadi panas baran atau marah – marah, didera sakit darah tinggi atau dalam keadaan kecawa, dukacita, lalu malas sembahyang dan beribadat, maka, anda lelaki ada seperti di wajibkan Allah.
Jika anda seorang yang tubuh badan siahat dan kuat tenaga batin, ada pelajaran yang boleh anda jadi orang adil (sekadar upaya), fikiran baik dan hasrat atau minat kahwin lebih dari satu ada, maka, anda tidak kahwin kerana takutkan isteri pertama dan isteri lain anda, maka, adalah lelaki dayus. Menurut Nabi Muhammad .a.w., lelaki yang dayus tidak akan masuk syurga. Bagaimana?
Jika anda tidak mengikut ketentuan Allah, maka, anda juga tidak akan masuk syurga, jika, ditanya oleh wakil Allah – Malaikat, “mengapa anda tidak kahwin lebih dasri seorangb perempuan? Mengapa anda tidak ikut sunnah Nabi Muhammad?anda tidak? Anda tidak dapat menjawab.
Anda seorang lelaki Islam, kena tahu erti ayat Quran. Jika ditanya malaikat seperti di atas, jawablah, “...in khiftuan an la ta’diluu fa wahidah ...”.
Kalau benar jawapan anda, maka, anda akan masuk syurga dan mendapat syefaat Nabi Muhammad. – mp.
Masalah ini, saya ada bertanya kepada seorang Orang Besar Negeri Selangor. Mulanya dia takut, tetapi setelah diterangkan, dia senyum dan jadi berani. - mp

No comments: