Tuesday, June 21, 2011

MAKSUD QURAN DAN HADIS



ORANG DALAM


Wahai orang – orang yang beriman, janganlah kalian mengambil injdividu – indiviu yang bukan dari kalangan kalian untuk mejadi orang dalam (yang dipercayai). Mereka tidak akan berhenti – henti berusaha mendatangkan bencana kepada kalian. Mereka suka akan sesuatu yang menyusahkan kalian. Telah nyata – tanda - kebencian pada pertuturan mereka dan apa yang disembunyikan oleh hati mereka lebih besar lagi. Sesungguhnya Kami – Allah – telah menjelaskan kepada kalian keterangan – keterangan tersebut jika kalian - mahu – memahaminya.
- Ali ’Imran: 118

NOTA:
Jika anda menajdi pemimpin atau ketua negara dan sebagainya, ambillah orang – orang dari kaum keraba kalin, kerana mereka boleh dipercayaai dan kluat amanah mereka kepada anda. Tetapi jika anda mengambil orang luar, maka anda akan menerima akibat buruk dari perbuatannya.


HADIS

MENYAKITI HATI JIRAN

Rasul Allah Muhammad s.a.w. memaklumkan: Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, maka dia tidak boleh – jangan – menyakiti hari jirannya.
– Perawi: Imam Bukhari dan Imam Muslim.

NOTA:
iran adalah orang – orang yang berada dalam bilangan 40 buah rumah dengan rumah kita.



------------------------------------

BERNIAGA TIDAK UNTUNG

Ada orang bertanya kepada saya, mengapa orang - orang Melayu berniaga, terutama berniaga pasar malam, gerai makanan dan sebagainya tidak mendapat untung dan tidak enang hidup. Saya tidak menjawab.
Kemudian saya yakin orang - orang Melayu adalah orang - orang Islam. Mereka mengucap dua kalimah syahadah. Ertinya mereka bersumpah akan taat atau mengerjakan segala yang disuruh atau perintah oleh Allah dan meninggalkan atau menolak segala yang dilarang oleh Allah.
Di antara yang dirusuh oleh Allah, menjual beli dengan ikhlas, akad jual beli, bersiah dan ihsan.
Di antara yang dilarang, ialah menipu, mengamalkan riba dan laba atau untung yang berganda - ganda.
Kebanyakan peniaga Melayu meminjam wang dari bank, ceti atau Ah Long. Mereka tahu pinjaman itu ada riba, tetapi mereka lakukan juga.
Mereka mengenaka harga yang berlipat ganda atau melampau.
Mereka tidak menjaga kebersiahan dengan sempuna.
Saya pernah makan mee rebus di sebuah wsarung tepi jalan, harganya RM4.00 sepinggan. Mee di dalamnya kira - kira lima kali suap sahaja.
Di sebuah warong dalam bandar Kuala Lumpur, cawan, gelas dan piring terdapat kalat - kalan hitam tidak bersih.
Saya percaya, perbuatan - perbuatan demikian menyebab kan mereka melanggar pengakuan mereka ke pada Allah dalam ucapan dua kalimah syahadah.

No comments: