Sunday, December 20, 2009

POLITIK (Ulangan)


1 MELAYSIA

BAGAIMANA NASIB ORANG MELAYU

Oleh: Mokhtar Petah

Perdana Menteri Malaysia, Dato' Seri Najib Tun Razak dengan keberanian, kejujuran dan harapan telah mengumumkan 'doktrin'nya, 1 Malaysia, suatu gagasan yang memungkinkan semua rakyat Malaysia yang berbagai keturunan ini akan bersatu padu.

Doktrin Najib telah disambut segera oleh semua ahli UMNO dan sebilangan rakyat Malaysia yang tidak terikat dengan mana – mana parti politik. Mereka yakin 1 Malaysia boleh menyatukan rakyat negara ini yang pada masa kini berkeadaan pinggan buruk, retak seratus dan retal seribu yang sedang menanti belah.


DPM Najib Razak by Najib Razak.

Najib Tun Razak

Pada masa ini, rakyat Malaysia berada di persimpangan jalan politik untuk diikuti; persimpangan ke arah kapitalisme, sosialisme dan Islamisme.Di persimpangan itu, ramai yang telah jelak dengan politik yang berideologi atau terpengaruh di bawah kapitalisme seperti yang diamalkan di Amerika Syarikat, Great Britain dan berapa negara lagi.

Negara kita, walaupun tidak menganut kapitalisme, tetapi bidang kehidupan kita lebih banyak terpengaruh atau terikut – iku ke arah itu. Bagi kebanyakan orang yang arif dengan sain politik mengakui Malaysia sebuah negara kapitalis – Islam. UMNO dan parti – parti politik orang Cina dan orang India di bumi semenanjung ini berada dalam kepompong kapitalisme dan para andividu di dalamnya bergelar kapitalis.

Gagasan 1 Malaysia yang telah dikemukan oleh Najib Tukn Razak belum dapat difahami oleh sebilangan besar rakyat, terutama orang Melayu. Apakah 1 Malaysia itu sama dengan doktrin Dato' Onn Jaafar yang hendak mewarnakan UMNO dan Tanah Melayu pada zaman itu dengan gelaran Malayan.

Dato' Onn telah gagal melaksanakan doktrinnya. Pada tahun 1951, beliau telah menarik diri dari UMNO. Para politiku dalam UMNO khuatir dengan doktrin Malayan beliau. Mereka takut orang Melayu yang sedang tegak subur, berbatang besar dan tinggi menjulang, ditumpang oleh anak jerai atau ara yang berasal dari benihnya dalam tahi burung, kemudiannya polok ara atas pokok jerai membasar rimbun, pokok mengkudu tengelam di bawah pokok tersebut dan akhirnya mati meragan.

Adakah orang Melayu akan mati meragan juga dalam konsep 1 Malaysaia Najib Tun Razak?

Najib yang saya lihat sering ter'gopoh gapah' dan 'banyak cakap', sebagai pemimpin negara ini mestilah melihat secara mendalam kepada warna kehhidupan orang Melayu dan umat Islam.Apakah 1 Malaysia dapat menylamatkan mereka atau akan menjdikan mereka seperti poko mengkudu diserkum poko jerai atau rambung.

Konsep 1 Malaysia memanglah baik jika negara kitasepert Amerika Syarikat, Great Britain, Jerman, Cina, India, Rasia, Arab, Iran dan negara – negara lain, kerana rakyat negara – negara tersebut tidak berbilang kaum atau keturunan.

Dalam buku karangan saya, Bangsa Melayu Menggugat Dunia (terbit paa tahun 1960-an),boleh menjadi panduan bagi pemimpin muda seperti Najib yang tidak banayak memahami sejarah perjuangan bangsa Melayu.

Negara Malaysia sebuah negara berbilang kamu. Umno dan Barisan Nasional mengamalkan konsep kebangsan – Kapitali dan Islam sebagai satu kebetulah untuk dibela, maka 1 Malaysia, bagi pendapat saya, orang laian saya tidak dapat menyelam fikiran mereka, adalah amat bahaya kepada bangsa Melayu.

Jika Kapitalis diamalkan terus menerus pun orang Melayu akan tetapi menjadi mangsa seperti 'bayi dalam buaian' kerana ibu bapa mereka ',menanakkan nasi untug si dagang yang diambil ertinya dari 'dagang lalu ditanakkan anak mati dalam buaian'.

1 Malaysia muda terdedah kepada jaringan sosial – demokrasi yang sedang dilaksanakan oleh parti – parti politiki dalam Pakatan Rakyat. 1 Malaysia yang faosafahnya sama rata dan sama hak bagi semua rakyat, akan junga menjadikan orang Melayu bangsa yang kecil dibandingkan dua ketgurunan di negara ini menjadi besar,iaitu Cina dan India.

Orang Cina dan India di negara ini mempunyai nafsu besar (seperti Lee Kuan Yew dulunya bernafsu besar untuk memerintah dan menguasai orang Melayu Singapura) untuk memerintah negara ini. Maka 1 Malaysia menjadiu lebuh raya baru bagi mereka lalui dengan kenderaan baru dan berinjin berkuasa kuasa besar.

1 Malaysia akan boleh menyelamatkan orang Melayu, iaitu orang Melayu tidak akan mati meragan, hanya jika Malaysia menerima Islam menjadi dasar negara.Tetapi kalau lain dari Islam menjadi dasar negara, yakinlah; Melayu akan tenggelam seperti tenggelamnya penduduk asal Australia.(m)

No comments: