Sunday, December 20, 2009

BERITA



KONVENSYEN PAKATAN LULUS SEBULAN SUARA

Zulkifli Sulong, Hazayani Zakaria, Ismail Hashim dan foto Zamzarina Abdullah

SHAH ALAM, 19 Dis: Tepat jam 5.30 petang 19 Disember, bertempat di Auditorium MBSA, Dasar Pakatan Rakyat diluluskan sebulat suara dalam konvensyen pertamanya.

Ia diluluskan apabila semua perwakilan berdiri dan mengangkat tangan tanda setuju apabila ditanya oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim berdasarkan cadangan Lim Kit Siang.

(Gambar: Tiga pemimpin utama Pakatan Rakyat menandatangani dokumen Dasar Pakatan Rakyat selepas diluluskan konvensyen)

Dokumen itu kemudiannya ditandatangani oleh tiga pemimpin utama Pakatan iaitu Datuk Seri Anwar Ibrahim, Lim Kit Siang dan Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang.

Dasar Pakatan Rakyat berupa dokumen yang dipersetujui bersama di kalangan pimpinannya dan diluluskan sebulat suara dalam konvensyen hari ini.

Ia mengandungi empat perkara asas iaitu demokrasi yang telus dan tulin, memacu ekonomi berprestasi tinggi, keadilan sosial dan pembangunan insan dan hubungan persekutuan - negeri dan dasar luar negara.


--------------------------


Di dada Karpal Singh ada 'bulan' - Nik Aziz

Harakahdaily
SHAH ALAM, 19 Dis: Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyifatkan 'di dada Karpal Singh ada bulan', merujuk kepada lambang PAS adalah bulan.

Nik Aziz berkata demikian ketika berucap dalam majlis penutup konvensyen pertama Pakatan Rakyat hari ini.

Sebelum Nik Aziz, Karpal telah memberikan ucapan dengan berkata, dia bukan sahaja duduk di sebelah Nik Aziz hari ini tetapi di antara Nik Aziz dan 'Tok Guru Abdul Hadi'.

Karpal berkata demikian ketika menceritakan bahawa pihak sekretariat konvensyen yang bimbang bila beliau (Karpal) akan memberikan ucapan penutup.

"Jika Karpal beri ucapan penutup, bermakna dia akan duduk di sebelah Tok Guru Nik Aziz...apa salahnya...saya bukan sahaja duduk di sebelah Nik Aziz tetapi antara Tok Guru Aziz dan Tok Guru Haji Hadi hari ini," kata Karpal yang mendapat tepukan gemuruh dari para perwakilan.

Kedua-dua mereka mempunyai sejarah perhubungan tersendiri dan konvensyen hari ini mencatat satu sejarah baru politik negara.

(Berita ini daimbil dari Harakah Daily Online, 20 Disember 2008)


***** *****


Dalang dijejak

Oleh Hardi Effendi Yaacob
hardi@bharian.com.my


PESAWAT pemintas F-5E milik TUDM.

'Orang dalam' syarikat selenggara dipercayai ada kaitan kes enjin jet TUDM hilang

KUALA LUMPUR: 'Orang dalam' syarikat penyelenggaraan pesawat Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) dipercayai menjadi perancang utama dalam kehilangan enjin pesawat pemintas F-5E, bernilai kira-kira RM50 juta, milik TUDM dari gudang simpanannya di Pangkalan Udara Kuala Lumpur, akhir tahun lalu.

Sumber memberitahu Berita Minggu, siasatan tidak menolak kemungkinan itu berikutan jaringan perniagaan syarikat penyelenggaraan berkenaan hingga ke luar negara.

Katanya, tanpa pembabitan pihak berkenaan agak mustahil enjin jenis GE J85-21A itu boleh dijual sendiri oleh orang dalam TUDM kepada pembeli antarabangsa.

Tiga syarikat besar dilantik Kementerian Pertahanan untuk penyelenggaraan pesawat tentera, dengan nilai setiap kontrak dipercayai mencecah jutaan ringgit.

Difahamkan, pemberian kontrak dibuat mengikut jenis pesawat, selain skop penyelenggaraan merangkumi sistem avionik, enjin, badan pesawat dan ciri keselamatan.

"Selain Malaysia, syarikat berkenaan turut terbabit membaik pulih dan menyelenggara pesawat tentera negara luar jika ada permintaan," katanya yang menegaskan enjin itu tidak bernilai tanpa rekod perkhidmatan dan penyelenggaraannya.

Sumber berkata, hanya syarikat penyelenggara terbabit mengetahui spesifikasi lengkap pelbagai model pesawat, termasuk helikopter bagi tujuan ketenteraan di negara ini, selain mempunyai hubungan secara langsung dengan syarikat pembekal di luar negara.

Katanya, pihak berkenaan juga lebih mengetahui lokasi komponen dan alat ganti generasi pertama pesawat tempur supersonik itu mendapat permintaan tinggi, terutama di kalangan negara yang masih menggunakannya.

Elemen itu diberi tumpuan dalam siasatan kes berkenaan oleh Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman selepas dimaklumkan mengenai kehilangan enjin itu oleh Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Januari tahun ini.

Berita Harian, Harian Metro dan New Straits Times semalam mendedahkan satu daripada dua enjin pesawat tempur, F-5E, yang berpangkalan di Skuadron 12 Scorpion Butterworth hilang dari Gudang Material Udara I (Matra I), Sungai Besi akhir tahun lalu.

Berikutan itu, ATM membuat laporan polis awal tahun ini, dan sehingga ini empat orang ditahan termasuk pegawai TUDM.

Sementara itu, sumber itu juga berkata, ada kemungkinan enjin itu dileraikan menjadi komponen kecil untuk menyukarkannya dikesan, selain memudahkan urusan logistik ketika dijual.

"Kes ini dirancang rapi, dengan banyak percanggahan maklumat berlaku berhubung kehilangan enjin berkenaan, dipercayai bertujuan menghapuskan bukti dan menyukarkan siasatan.

"Difahamkan, enjin itu sudah lama hilang tetapi dokumen menyatakan ia masih di gudang.

Lebih menghairankan, bagaimana rekod perkhidmatan dan penyelenggaraan enjin itu yang tersimpan dalam peti besi di Markas Logistik TUDM boleh hilang.

"Padahal, tiada rekod menunjukkan dokumen itu dibawa keluar dari pangkalan. Lebih misteri, bagaimana enjin sebesar itu boleh keluar tanpa dapat dikesan dari sebuah pangkalan tentera yang ketat kawalan keselamatannya," katanya.

(Berita ini diambil dari Berita Minggu Online, 20 Disember 2009)








No comments: