Monday, April 27, 2009

NIK AZIZ MURSYIDUL AM PAS

[Nik+Aziz+sidebar.jpg]

Nik Aziz



"Nabi Muhammad s.a.w. menjadi yatim sejak kecil lagi. Baginda merasai belaian ibu kandung hanya dalam waktu yang singkat. Sungguhpun demikian Nabi s.a.w. mempunyai seorang ibu angkat yang pengasih, iaitu Siti Fatimah binti Asad, bonda saudaranya yang jug ibu kepada sepupu Nabi Saidina Ali bin Abi Talib.

Siti Fatimah binti Asad memberikana kasih sayang yang tidak terhingga kepada Nabi, lebih - lebih lagi terhadap seorang anak yatim piatu.

Nabi s.a.w. merasakan betapa agungnya kasih sayang ibu angkatnya itu terhadap dirinya.Ia dapat dibayangkan dari ungkapan sabda Nabi, pada ketika ibu angkatnya itu meninggal dunia. Dengan hati yang pilu kehilangan seorang ibu angkat yang penyayang, lalu Baginda duduk di sisi jenazah ibu angkatnya itu dan Nabi pun bersabda yang bermaksud:

\”Semoga Allah memberikan rahmat kepadamu waahai bonda, engkaulah menjaadi ibuku, selepas wafat ibuku yang sebenar. Wahai bonda, engkau rela menahan lapar, asalkan aku kenyang. Bonda rela berpakaian ala kadar. asalkan tubuhku dibalut pakaian. Engkau rela menahan selera dari makan makanan yang lazat, asalkan aku dapat menikmatinya. aku tahu bahawa enkau lakukan semua itu semata - mata hendak mencari keredaan Allah di negeri akhirat.”

Apabila sampai ke peringkat untuk menggali liang lahad, iaitu sebuah liang di dalam kubur yang dikorek arah ke tepi, lalau Nabi s.a.w. turun ke dalam liang dan mengoreknya dengan tangannya yang mulia. Kemudian Nabi s. a. w. masuk ke dalam liang lahad yang dikoreknya dan berbaring dan Nabi s.a.w. berdoa.

... demikian kisa bagaiamana besarnya pengorbanan Nabi s.a.w. terhadap bonda angkatnya. Terdapat banyak iktibar yang dapat diambil dari kisah tersebut. Demi penghormatan kepada seorang ibu yang telah banyak berbakti, sekali pun Fatimah bin Asad hanya boda angkat.

Nabi s.a.w. sebagai seorang Rasulallah, dan juga sebagai seorang Ketua negara Islam pertama, telah melakukan semua urusan sejak dari memandi dan mengkapan, mengorek liang lahada dan mengebumikan jenazah (ibu angkatnya).

Mungkinkah akan kita temui seorang ketua negara, seorang presiden atau seorang perdana menteri yang sudi melkkukan sendiri kerja penyelanggaraan perkebumian jenazah ibunya sendiri. Mungkin berlaku sekiranya ketua negara atau negeri, sama ada presiden, perdana menteri atau menteri besar itu terdiri dari kalangan ulama.”




*** ***

Akan terbit! Akan terbit!



MOKHTAR PETAH


NOH OMAR

JIHADNYA

BELA RAKYAT JELATA




*** ***


LUCUT JAWATAN


Putrajaya - Ada kemungkinan Ketua Pertgerakan Pemuda UMNO Malaysia, Khiri Jamaluddin dan beberapa orang ahli Majlis Tertinggi UMNO akan terpaksa melepaskan jawatan masiang - masing apabila kerjasama UMNO

Ketua Menteri dan Ketua Badan Perhubungan UMNO Melakaa, Datuk Mohd. Ali Rostam mungkin akan tgerpaksa mengikut mereka yang tersebut di atas.

_________________________________________

MENTERI BESAR PAHANG

Kuantan - Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob dan Pengarah Jabatan Prhutanan Pahang, mungkin akan menghadapi satu tindakan mahkamah, apabila kes hutan akasia di Temerloh yang ditarik dari sebuah syarikat di Kuala Lumpur dan diberi kepada syarikat lain.

Sayarikat berkenaan telah mengemukakan sama tuntutan di Mahkamah Tinggi, Kuanta.

----



MOKHTAR PETAH


RASUAH

MUSNAHKAN NEGARA


ALLAH

LAKNATKAN PEMBERI, PENRIMA

DAN

PERUNDING RASUAH





Cerita Kanak - Kanak




AWANG GOLOK BESAR


ANAK YATIM PULAU TIGA



No comments: