Monday, April 20, 2009

NIK AZIZ MURSYIDUL 'AM PAS


[Nik+Aziz+sidebar.jpg]


Nik Aziz

Munhgkinkah akan kita temui seorang ketua negara, seorang presiden atau seorang perdana menteri yang sudi melakukan sendiri kerja penyelenggaraan perkebumian jenazah ibunya sendiri. Mungkin berlaku sekiranya ketua negara atau negeri, sama ada presiden (sultan?) , perdana menteri atau menteri besar itu terdiri dari kalangan ulama yang soleh.

Seorang pemimpin negara atau negeri yang mempunyai ciri - ciri ketakwaan yang tinggi, pasti tidak akan mrasa bersar diri sehinggan berasa tidak layak untuk menyelenggarakan urusan jenazah ibunya sendiri. Kedudukannya sebagai ketua negra atau negeri tidak mungkin dirinya untuk berbakti kepada ibnunya untuk kali terakhir, sebagai mana yang ditunjukkan oleh Nabi Muhammad s.a.w., tidak merasa rendah diri untuk melakukan kerja – kerja pengkebumian bondanya itu.

Kedudukan sebagia ketua negara atau negeri tidak menjadi halangan bagi orang yang sentiasa sedar, bahawa tanpa ibu tentulah dia tidak wujud di dunia ini. Sehingga dia menjadi seorang ternama sebagai ketua negara atau negeri.”

Nota: Saya telah membaca banyak buku YAB Dato Nik Aziz. Saya mendapati semua ucapan dan prcakapan beliau dalam majlis tazkirah, sama dengan percakapan atau tutur kata para ulama besar zaman silam. Misalnya Imam Ghazali dan Ibnu Khaldun.

Saya mengesyurkan, ada individu atau kumpulan yang bersedia mewujudkan sebuah 'encyclopedia - ensaiklopedia' Nik Aziz atau nama lain. Mudah – mudahan dapat mengjadikan semua ucapan, tutur kata beliau dalam masjlis tazkirah dan sebagianya, diabadikan dalam sebuah buku 'karya agung' yang akan dibaca dan dikaji oleh genarasi Melayu dan Islam, selagi ada orang Melayu dan umat Islam di muka bumi ini.(mokhtar petah).













No comments: