Thursday, August 29, 2013

PERTUBUHAN HARAM

PERTUBUHAN HARAM

Kementerian Dalam Negeri (KDN) akan mengumumkan senarai 49 pertubuhan haram, termasuk kongsi gelap esok, kata menterinya, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.
Beliau berkata senarai yang mengandungi nama pertubuhan, lokasi dan aktiviti yang terlibat pertubuhan haram itu akan diumumkan Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri Datuk Seri Abdul Rahim Mohamad Radzi pada satu sidang media.
“Pengazetan nama pertubuhan-pertubuhan haram telah saya tanda tangani.
-------------------------------------
Sejak zaman berzaman, negara - negara kapitalis, sosialis dan komunis, wujud pertubuhan haram atau konsi gelap (pertubuhan yang tidak didaftarkan di bawah Jabatan Pendaftar Pertubuhan Negara).
Pertubuhan - pertubuhan tersebut, ada yang bekerjasama dengan pemimpin kerajaan atau pemerintah dan tidak dianggap salah.
Negara - negara kapitalis pula, selain wujud pertubuhan demikian, ada satu organisasi sulit yang dinamakan 'Police State' (bukan negeri polis), iaitu pengganas atau badan sulit dalam kerajaan. Biasanya di bawah pemimpin kerajaan . Polis tidak tahu dan tentera tidak tahu. Orang - orang 'Police State', biasanya membunuh, mengebum dan sebagainya terhadap seseorang setelah mendapat arahan dari pemimpin kerajaan.
Biasanya, tindakan orang - orang 'Police State' sukar diketahui oleh polis dan tentera. Kalau mereka mengetahui akan hal tersebut, tetapi tidak dapat berbuat apa - apa.
Saya mengalu - alukan ketegasan Menteri Dalam Negeri, Dato' Zahid Hamid atas kejujurannya muntuk menghapuskan pertubuhan demikian. - Mokhtar Petah

No comments: