Sunday, August 4, 2013

benarkah sultangering





BENARKAH GERING SULTAN KITA?

Memanda Menteri Besar, Negeri Perak Darul Redzuan, Dato’ Seri Dr Zambry Abd Kadir, elok benarlah memberitahu kepada semua rakyat jelata Negeri Perak Daru Redzuan berkenaan dengan Sultan Mereka, DYMM Sultan Azlan Shah ibni al Marhum Sultan Yusuf Izzuddin Shah, sama ada sedang sihat atau dalam keadaan uzur (gering).Ramai dari rakyat Negeri Perak Darul Reszuan gtelah menghubungi saya dan bertanya, "Benarkah gering Sultan kita?" Apakah benar Sultan mereka sedang gering?
Semenjak beberapa bulan lalu, hanya putera Baginda, Raja Muda yang memegang jawatan Pemangku Sultan sehaja ke hilkir ke hulu menemui rakyat dan orang ramai, tetapi DYMM Sultan Azlan Shah tidak ada khabar berita.
Ada pihak hospital memberitahu, bahawa Baginda sedang gering (uzur). Maka, saya ingin tahu dari memanda Menteri Besar Negeri Perak Daulk Redzuan, mengumumkan , ‘benarkah atau tidak benar yang Sultan Azlan Shah sedang gering.
Sultan Azlan Shah adalah bekas Yang di - Pertuan agong atau Kwetua Utama Negara Malaysia.
Maklumlah, Raja dengan rakyat jelatan, menutur falsafah bangsa Melayu, laksana aur dengan tebing, roboh aur rebaklah tebing dan rebak tebing robohlah aur.
- mokhtarf petah

No comments: