Sunday, August 11, 2013

BELACAN


  1. "BELACAN OH BELACAN!"

    Pada pagi raya keempat ini, isteri penah, berlengkor. Anak - anak dan menantu - menantu di rantau, kekenyangan. Hanya anak yang belum kahwin masih ada di rumah, rindukan kekasihnya di Melaka.Saya menjerang nasi.
    Nasi Buykhara dan kari daging kambing, ada lagi, tetapi jemu.
    Saya memasak: Seketul belacan sebesar ibu jari, sekeping kecil ikan asin, saya goreng hingga garing. saya masukkan cili giling sekadar sahaja. Goreng hingga masa. Masukkan ikan bilis telah dibasuh, sekadar 79 (ekor; macam usia saya). Masukkan air perahan asam Jawa. Dan sebiji bawang yanhg saya hiris bergelang dan sebiji tomato yang saya hiri kecil - kecil.
    Setelah sambal 'aidul ma'amur' itu, saya makan dengan nasi berulamkan mentimun yang saya hiris nipis.
    Gadis - gadis boleh cuba memasak begini. Bolehamakan dengan ketupat dan lemang,
    Like ·  · Promote · 

  2. PENULIS NOVEL DAN DRAMA

    Pada malam tadi, anak saudara saya, Nurul Halawati, pengarang novel dan skrip drama 'Setanza Cinta', telah datang ke rumah kami meraikan hari raya, berrsama suaminya dan ayah, ibu dan adik perempuannya.
    Pada masa sedang ber cinta, setiap hari datang ke rumah kami. Lepas kahwin, hingga anak telah pandai bercakap, baru datang.
    Nurul Halawati telah memberitahu: "Pak Long, saya tak nak bekerja (lulus universiti), nak jaga suami, janga anak dan menulis drama untuk tv (cara bebas)."
    Like ·  · Promote · 
  3. Mokhtar Petah commented on a link.
    Abdullah telah dihempas dan dipulas oleh bekas PM Dr Mahathir Mohamd.Dia menyesal memilih Abdullah Badawi menjadi PM. Mungkin juga dia memilih Abdullah Badawi, setelah saya menyerahkan buku 'Abdullah Badawi Pejujang Kemanusia Sejagat' yang saya tulis dan syor saya kepadanya , agar dia melantik Abdullah Badawi.
    Root Dari Mahathir dan Abdullah Badawi berbeza. Saya melihat, Mahathir Mohammad menghampas dan memulas Abdullah Badawi, kerana cucu orang alim itu tidak mengikut telunjuk danacuannya. Ingat atau tidak, Dato' Musa Hitam dan Dato' Seri Anwar Ibrahim? Kerana mereka tidak menjadi 'belatuk pada pokok kayu tua'.

  4. Mokhtar Petah commented on a link.
    Pengerusi DAP Karpal Singh hari ini membidas bekas Perdana Menteri Singapura Lee Kuan Yew dengan memintanya menguruskan isu dalaman parti sendiri sebelum mengulas hal ehwal orang lain.



    =========================

    Parti PAP adalah parti politik yang ditubuhkan oleh Samad Ismail, Jamik Singh dan beberapa orang pejuang kemerdekaan di Singapura, trmasuk orang Cina.Pada masa beluam ditubuhkan Malaysia ramai orang Cina, India,Banggali dan lain menjadi ahli PAP. Setelah tertubuh Malaysia, Singapura dan Malaysia ibaratg suami tua dan isteri muda bercerai talak tiga, maka, di Malaysia ditubuhkan DAP. Kandungan perlembagaan dan falasafnya sama dengan PAP.
    Maka, sekarang, Lee Kuan Yew sedih dan rindu, kerana suami tua masih segar gagah dan DAP telah lebih besar dari PAP.
    Lee Kuan Yew dengan Karpal Singh, macam dua orfang main 'serimban', riuh dan bising hingga lari klotong kakah, tetapi mereka minum tea secawan jua.


    • This comment will also be posted to www.sinarharian.com.my.
  5. FALSAFAH AL QURAN DAN AL HADIS

    BIJAKSANA

    - Al Quran - menjadi pimpinan (wajib) dan penfajaran untuk orangb - orang yang bijaksana.
    - Al Mu'min:54

    MENGANGKAT DARJAT

    Seungguhnya, Allah mengangkat darjat beberapa kaum dengan adanya Al Quran ini - iaigtu orang - orang beriman dan mengamalkan segala hukum di dalamnya - , dan Allah menurun (menjatuh atau menghancur)kan kaum - kaum yang lain dengan sebab Al - Quran ini juga - iaitu menghalang orang mengamalkan dan melaksanakan hukum - hukum (undang - undang) dalam Al Quran dan mereka mengamalkan hukum ciptaan manusia beragama lain darfi Islam, seperti Yahudi dan Kristian - .
    - Perawi: Imam Musli

  6. UCAPAN IKHLAS,

    Dengan nama Allah yang Pemurah dan Pengasihani.
    As salamu alaikum wa alaikunnas salam.
    Saya sayang kamu (semua), walaupun kamu tak saya aku.
    Google -Wekipedia: mokhtarpetah

  7. BERITA

    APA MUSLIHAT NURUL IZZAH LANCAR BUKIU PAK LAH?


    KUALA LUMPUR: Keghairahan orang ramai bercakap mengenai buku Pak Lah, Awakening: The Abdullah Badawi Years In Malaysia dijangka bertambah hangat apabila tersebar berita bahawa pelancaran buku itu di Singapura akan dilakukan oleh Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar pada 30 Ogos depan.

    “Nurul Izzah sendiri hari ini dllaporkan telah mengesahkan persetujuan untuk menerima jemputan bagi melancarkan buku itu,” tulis Shahbudin Husin di dalam blognya.

    Di Malaysia pula, ujarnya buku itu akan dilancarkan oleh Pak Lah sendiri.

    Pada mulanya majlis pelancarannya dijadualkan akan diadakan seminggu selepas Hari Raya Aidil Fitri tetapi memandangkan kesihatan Pak Lah yang tidak begitu mengizinkan, majlis itu dikatakan telah ditangguhkan ke suatu tarikh yang belum ditetapkan.

    “Sementara orangramai merasakan buku ini akan menghangatkan kembali perbalahan antara Mahathir dan Pak Lah yang pernah tercetus sebelum ini, nampaknya ia kini memasuki episod yang lebih menarik apabila Nurul Izzah, anak kepada Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim akan melancarkan pula buku itu di Singapura,” tulis Shahbudin lagi.

    Biasanya, ujar beliau buku mengenai mana-mana individu ternama akan dilancarkan oleh individu itu sendiri atau tokoh lain yang setaraf atau lebih tinggi daripadanya.

    Barangkali juga ini merupakan kali pertama buku mengenai seorang Perdana Menteri dilancarkan oleh individu daripada parti yang berbeza dengan tokoh tersebut.

    “Ternampak Nurul Izzah sangat istimewa dalam hal ini?” ulas Shahbudin.*

    * Berita ini dari Harakan Daily

No comments: