Wednesday, August 28, 2013
CATATAN SEJARAH
PANTUN
Cendawan sebesar payung,
Habis sebelah dimakan api;
Sapulah awan sapulah gunung,
Sama merendam di dalam hati.*
Kalau selasih mana gulanya,
Gula Melaka dari Kedah;
Kalau kasih apa tandanya,
Saya merana awak pindah.
* Pantun Melayu lama.
-------------------------------------------
CATATAN
SEJARAH
PENENTU TARIKH KEMERDEKAAN
PERSEKUTUAN
TANAH MELAYU
[Hari
ini, 28 Ogos 2013, kita terlalu jauh dari tarikh keramat, kita mencapai
kemeredekaan negara, iaitu 31 Ogos 1957 dan terlalu hampir dengan hari ulangan
tarikh tersebut, pada 31 Ogos 2013.
Mungkin,
sebilangan dari rakyat negara ini, termasukpara belia, tidak mengetahui, bahawa
dalam perjuangan menuntut kemedekaan secara evolusi oleh pemimpin UMNO -
PERIKATAN, Tunku Abdul Rahman Putra al haj dengan sokongan Raja - raja Melayu,
siapakah mualim dari ulama, di Tanah Melayu yang menentukan tarikh kemerdekaan
negara kita, pada 31 Ogos 1957.
Denan
perasaan gembira menghadapi perayaan menyambut hari kemerdekaan negara, pada 31
Ogos 2013 ini, maka, saya menyiarkan
catatan sejarah mengenai mualim dari para ulama Tanah Melayu dan ahli ilmu
falak terkenal, Sheikh Abdullah Fahim (Sheikh Abdullah bin Ibrahim), yang
menentukan tarikh kemerdekaan 31 Ogos 1957 dan diterima oleh Tunku Abdul
Rahman, Tun Abdul Razak dan mereka dalam parti - parti politik orang - orang
baka dari para pendatang ke negara ini, pada zaman silam. - mp]
Perjuangan
atau jihad
Bangsa Melayu menuntut kemerdekaan dari penjajah-penjajah yang beragama
Kristian dan beragama Budha, adalah dipelopori oleh para mualim – guru agama
lepasan institusi pengajian pondok, sekolah agama rakyat, guru agama dan
pendakwah di kampung-kampung seluruh Semenanjung Tanah Melayu.
Mereka menyebarkan ajaran
untuk memerdekakan diri dari penjajah, tetapi tidak langsung merosakkan fikiran orang Melayu untuk bermusuh
dengan orang-orang dari bangsa dan agama lain dari Islam yang berhijrah atau
menjadi pendatang ke Semenanjung Tanah Melayu
ini.
Ulama di Tanah Melayu dan
Nusantara berjuang untuk memerdekakan bangsa mereka atau ummah dari
penjajahan. Tetapi mereka tidak mengajar orang Melayu atau ummah bermusuhan
dengan orang-orang bukan Islam ‘ Cina, India dan bangsa-bangsa lain-, yang
berhijrah ke Tanah Melayu dan Nusantara. Mereka itu berpegang kuat kepada
ajaran Quran hubungan manusia dengan Allah dan hubungan manusia sesama manusia.
Iaitu:
Ditimpa ke atas mereka kehinaan di mana sahaja mereka berada, kecuali
mereka yang ada hubungan dengan Allah dan hubungan dengan manusia.[1]
Perjuangan atau jihad yang dibimbing ulama Melayu menuntut kemerdekaan, boleh kita
ambil kira pada fasa ke dua, iaitu mulai
tahun 18.00. Perjuangan orang Melayu Negeri Perak, Negeri Pahang, Negeri
Sembilan, Negeri Selangor dan negeri-negeri lain menentang penjajah Inggeris
dan penjajah Siam.
FEODAL
MELAYU
Seri
perjuangan Orang Melayu menentang penjajah Inggeris
di Pasir Salak, Negeri Perak, hingga terbunuhnya Residen Inggeris J.W.W. Birch
pada tahun 1875,[2]
([1]Mokhtar Petah, Bangsa Melayu Menggugat Dunia, 1966, Kota Bharu, Penerbit
Pustaka Aman Press.) walaupun sejarah menunjulkan pemimpin-pemimpin feodal
Melayu, seperti Sultan Abdullah, Dato’ Sri Agar Diraja (Dato’ Sagor), Dato’
Maharaja Lela dan beberapa orang lagi, tetapi sebenarnya perjuangan itu
dicetuskan oleh ulama Melayu Negeri Perak dan dari Aceh.
Putum yang membunuh J.W.W.
Birch adalah anggota pergerakan Islam di Perak. Oleh kerana Penghulu dan
penduduk di sana khuatir isteri dan anak-anaknya akan diseksa atau dibunuh oleh
askar Inggeris, maka mereka menamakannya Putum.
Kononnya dia Orang Asli.[3](Penulis mendapati cerita dari: Guru Agama
Teluk Anson, Haji Selaiman Pagar,Dr
Burhanuddin Helmi, Sultan Yussuf
Izzuddin Shah, Haji Ismail Hamzah, Mufti Kerajaan Perak, Panglima Bukit
Gantang, Dato’ Haji Abdul Wahab bin Toh Muda Abdul Aziz, Sheikh Haji Nawawi bin
Muhamad dan Raja Razman bin Raja Abdul Hamid, ahli lembaga Muzium Singapura.) Selepas
tragedi itu isteri dan anak-anak Putum telah bersembunyi di atas Gunung
Panjang.
Di segi publisiti dan
propaganda, penjajah Inggeris mendapat untung. Inggeris melaung kepada dunia, bahawa yang menentang mereka itu Orang
Asli. Bukannya Orang Melayu.
Demikian dengan gerakan orang
Melayu menuntut kemerdekaan sekitar tahun 1930-an hingga tahun 1950-an.
Penjajah Inggeris telah mengumumkan kepada dunia, bahawa yang menentang mereka
itu adalah pengganas komunis. Bangsa Melayu masih sayang dan menyanjung
mereka.
PENJAJAH
INGGERIS
Pada
masa Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu
(PEKEMBAR) atau UMNO belum ditubuhkan, amat sedikit dari Orang Melayu yang
berpendidikan Barat, iaitu dari universiti - universiti dan isntitusi - isntitusi
pengajian tinggi di England dan negara-negara di bawah penjajah Inggeris yang
berjuang menuntut kemerdekaan. Mereka itu terbahagi kepada tiga kumpulan:
a. Kumpulan memandang
penjajah Inggeris tidak boleh ditentang kerana
Inggerislah yang
memberi ilmu pengetahuan dan kemakmuran kepada
mereka. Mereka
itu digelar ‘anak emas Inggeris’
Orang-orang tersebut sering
mencaci Orang Melayu yang berjuang menuntut kemerdekaan. Mereka berkata, “Orang
Melayu tak layak mereka”, ‘ Macam Orang Melayu nak merdeka, hendak buat jarum
pun tak boleh”, “Kalau orang putih tidak ada di Tanah Melayu, Orang Melayu akan
mati kebuluran” dan beberapa perkataan buruk lagi.
b.Golongan yang mahu
merdeka, tetapi terpengaruh dengan perjuangan
Mustafa Kemal
Ataturk, Presiden Turki (1932-38). Iaitu merdeka di
bawah pengaruh
Inggeris. Rakyat boleh digunakan untuk kepentingan
golongan feodal,
kapitalis dan Inggeris.
c. Golongan mahu
kepada kemerdekaan. Tetapi kekuasaan di tangan
orang-orang yang
berpendidikan Barat – di bawah pengaruh Kristian
dan Yahudi.
Ulama dan agama Islam tidak boleh mencampuri politik
dan pentadbiran
Negara.
Golongan ini
tunduk di bawah tekanan Free Masson
Yahudi. Banyak
menghabiskan
masa di kelab-kelan di bawah pengaruh Free
Masson, di
antaranya Lion Club dan Rotary Club.
Orang-orang
dari golongan inilah yang membawa cerita-cerita yang
melemahkan
orang Melayu dan umat Islam. Di antara cerita-cerita itu:
a . Orang
Melayu tak perlu takut kerana Kerajaan Turki akan
datang
membantu mereka. Sedang pada tahun-tahun itu Kerajaan
Turki
telah jatuh.
b. Umat
Islam di Tanah Melayu tak usah bimbang, apabila datang
Imam
Mahadi, semua orang Islam akan mendapat pembelaan.
c. Umat
Islam atau Orang Melayu yang menuntut kemerdekaan
sama dengan menuntut dunia. Mereka
menggunakan dalil hadis
yang diterjemahkan secara lafzi, iaitu ,
addunia jifah man
talabuha
kilab (Dunia itu bangkai, siapa yang
menuntutnya
adalah anjing-anjing)[4] (Dunia (jifah), maksudnya segala
keseronokan dan keburkan yang menyakahi syariat Islam.)
.Dan, addunia sijnul mu’minin wa
jannatul kafir
(dunia adalah penjara bagi orang mukmin dan
syurga bagi orang kafir).
Pada
zaman itu Inggeris telah menggunakan ulama upahan (alim tembolok) untuk
menyebarkan erti hadis yang tidak dikupas atau dihuraikan erti kata-kata
mempunyai banyak makna, seperti ‘dunia’
dan ‘jannah’.
NEGARA
MELAYU
Dari
tahun 1930-an sampai kepada tahun 1950-an.Ulama meneruskan perjuangan mereka
menuntut kemerdekaan dari Inggeris. Mereka menuntut sebuah Negara Melayu dan
Negara Islam.
Ulama yang muncul meniupkan
semangat perjuangan Islam menuntut
kemerdekaan, terdiri dari dua golongan, iaitu golongan keturunan Orang Arab dan
Golongan keturunan Melayu Semenanjung Tanah Melayu, Singapura, Indonesia dan
Selatan Siam (Pattani).
Di antara ulama itu ialah Sheikh
Abdullah Fahim(Seberang Perai), Sheikh Tahir Jalaluddin (Kuala Kangsar) Sheikh Fadhulullah Shuhaimi
(Singapura), Haji Abdul Malik Karim Amarullah (HAMKA),Haji Agus Salim
(Indonesia), Haji Sulung (Pattani- Selatan Siam).
Sheikh Abdullah Fahim membimbing
umat Islam di Semenanjung Tanah Melayu untuk memerdekakan diri mereka dengan
cara ‘pertumpahan darah’. Bimbingannya ialah dengan menanamkan ilmu pengetahuan
Islam yang berkisar pada kenalkan diri sendiri, kenal Allah, berbaik-baik
sesama manusia, membebaskan diri dari hawa nafsu, membebaskan diri dari
cengkaman manusia.
Pada hari Tunku Abdul Rahman meminta
Sheikh Abdullah Fahim menentukan Tarikh yang baik untuk kemerdekaan
Persekutuan Tanah Melayu, Allahyarham
telah menasihatkan Tunku Abdul Rahman
supaya menentukannya pada 31 Ogos 1957.[5][1] Mokhtar Petan, Sheikh Abdullah Fahim
Penentu Tarikh Kemerdekaan Negara 31 Ogos
‘57’, 1997, Kuala Lumpur, Pustaka Antara Sdn.Bhd.)
ILMU FALAK
Allahyarham Sheikh Abdullah Fahim juga
telah menasihakan Ketua Pemuda UMNO, Sardon Haji Zubir supaya tidak melakukan
pemberontakan atau revolusi, sekiranya Inggeris enggan membebaskan Persekutuan
Tanah Melayu. Allahyarham lebih mementingkan perjuangan menuntut kemerdekaan
Persekutuan Tanah Melayu dengan jihad akal dan fikiran.
Pada masa itu ramai ahli-ahli ilmu
falak di Tanah Melayu, tetapi kerana menghargai jasa dan perjuangan Sheikh
Abdullah Fahim sebagai seorang mualim
ulung yang meniup dan membimbing umat Islam Tanah Melayu menuntut kemerdekaan,
maka Tungku Abdul Rahman telah meminta Allahyarham melakukan ‘penentuan tarikh
kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu’ mengikul ilmu falak.
Pada masa orang Melayu menuntut
kemerdekaan, ramai para mualim (ulama) yang terdiri dari murid Sheikh Abdullah
Fahim yang menjadi juara dan menyertai harakah atau parti politik orang Melayu.
Di antara mereka Ustaz Abu Bakar Al
Baqir, Ketuan parti Islam pertama di Tanah Melayu, iaitu Hizbul Muslimin, Haji Ahmad Fuad bin Hassan Ketua Jawatankuasa Khas
UMNO dan pada tahun 1951 menjadi Yang Dipertua Parti Islam Se Malaya (PAS).
Sheikh Abdullah Fahim memberitahu saya,
bahawa beliau menyertai UMNO dan bersedia memegang jawatan Pengerusi
Jawatankuasa Khas Agama Islam dalam UMNO pimpinan Dato’ Onn Jaafar dengan
harapan apabila telah mencapai kemerdekaan, UMNO dapat membentuk negara Islam
dan mengamalkan perlembagaan Islam.
Pada pandangan mata kasar saya, mungkin
orang - orang lain -, Allah telah
memberkati Sheikh Abdullah Fahim, putera Allahyarham, Haji Ahmad Badawi menjadi
pemimpin dan pernah menyandang jawatan Pemangku Ketua Menteri Pulau Pinang.
Dalam keadaan umat Islam di Malaysia
gelisah di bawah suatu ‘ancaman’ memburuk - burukkan ulama dan meliberalkan
fahaman umat Islam, maka Allah telah mentakdirkan cucu Allahyarham, iaitu Datuk
Seri Abdullah bin Datuk Haji Ahmad Badawi
Abdullah dinaikkan ke kerusi
pemimpin untuk menerajui Negara dan rakyat – Perdana Menteri ke 5 bagi
Malaysia. *
(Saya
berharap, setiap individu muslim dan muslimah yang membaca tulisan ini, sudi
menghadiahlan Al Fatihah kepada Allahyarham.
Jabatan
Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) patut mengadakan hari memperingati Sheikh
Abdullah Fahim. Jika, tidak ada sentimen, masukkan sedikit dalam khutbah
Jumaat, paa Jumaat ini).)
* Dari manuskrip buku, Sheikh Abdullah Fahim Pelopor
kemerdekaan umat Islam Nusantara’, oleh: Mokhtar Petah
[1] Ali Imran: 112.
[3] Penulis mendapati cerita
dari: Guru Agama Teluk Anson, Haji Selaiman Pagar,Dr
Burhanuddin Helmi, Sultan Yussuf
Izzuddin Shah, Haji Ismail Hamzah, Mufti
Kerajaan Perak, Panglima Bukit Gantang, Dato’ Haji Abdul Wahab bin Toh
Muda
Abdul Aziz, Sheikh Haji Nawawi bin Muhamad dan Raja Razman bin Raja
Abdul
Hamid, ahli
lembaga Muzium Singapura.
[4] Dunia (jifah), maksudnya segala keseronokan dan keburkan yang menyakahi
syariat
Islam.
[5] Mokhtar Petan, Sheikh Abdullah Fahim Penentu Tarikh Kemerdekaan Negara 31 Ogos
‘57’,
1997, Kuala Lumpur, Pustaka Antara Sdn.Bhd.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment