Monday, June 10, 2013



            DIALOG


   Redzuan: Pak Mokhtar, terima kasih.
   MP: Ngapa ucapan terima kasih.
   Redduan: Kerana tolong saya, beri surat sokong kepada saya, untuk saya bekerja jurugambar syaitak
          Utusan Melayu.
   MP: Ooo, eh, perkara kecil aje, kebetulan Timbalkan pengarang UM tu, Allahyarham Osman Abadi,
          kawan saya.
   Redzuan: Ialah, kerana surat kecil, tulisan tangan Pak Mokhtar, dia tgerima saya.
   MP: Kehendak Allah.

                     ***
   Redzuan: Saya dah tulis buku biografi saya, macam Pak Mokhtar syhorkan tu.
   MP: Bagus. Al hamdulillah. Terima kaish.
   Reduan: Saya membaca banyak buku Pak Mokhtar. Saya ada semangat tulis buku hal diri saya, bila saya
                baca buku - buku Pak Mokhtar.
   MP: Tulis buku pengting. Kalau kiota tak tulis, orang ramai tak tahu kita ada dan hidup di dunia ini.
   Redzuan: Ia, saya dengar khabar, isteri Pak Mokhtar tulis buku sejara perguruan.
   MP: Ia, buku dia ditrbitkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia.

                      ***
   Kira - kira tujuh bulan lalu. Pada satu hari.

 Redzuan: Pak Mokhtar, sebelum saya meninggal, saya ucapkan 'terima kasih'.
 MP: Eh, ngapa pula ni?
 Redzuah: Isgteri saya, emak bebudah pernah jadi murid Oak Mokhtar, pada masa Pak Mokhtar mengajar
               di sekolah agama rakyat, Tanah Merah dulu. Kampung kami.
MP: Al hamdulillah. Kuasa Allah.
Redzuan: Maghi kita highup ayak kopi.
MP: Ia, elok.
Kami sama - sama melangkah ke sebuah restoran di bawah Pertama Kompleks, Kuala Lumpur.

                     ***

TELEFON TANGAN

As salamu alaikum, duka cita dimaklumkan Pak Wan gtelah meninggal dunia awal subuh tadi, dan akan dikebumikan lepas zuhur di perkuburan Batu Muda. - Al Fatihah.

No comments: