Friday, July 2, 2010

QURAN


MANUSIA

Allah telah mencipta kalian (umat manusia) dari tanah, kemudiana dari air mani, kemudian Dia menjadikan kalian berpasangan (lelaki dan perempuan). Dan tidak ada seorang perempuan pun mengandung dan tidak (pula) melahirkan (anak) melainkan dengan pengetahuan - Nya (Allah). Sekali - kali tidak dipanjangkan usia seseorang yang umur panjang dan tidak pula dikurangkan umurnya, melainkan (telah ditetapkan) dalam kitab (Luh mahfuz). Sesungguhnya yang demikian itu bagi Allah adalah mudah. –

Fathir (pencipta):11

Nota: Ayat Quran di atas ini menjealaskan manusia diajadikan dari air mani. Air mani itu, miloik lelaki dan milik perempuan yang bercampur dan di simpan atau pekasamkan dalam rahim perempuan. Air mani itu adalah dijadikan dari seripati tanah, iaitu bahan makanan yang dimakan mereka.

Anak – anak yang menjadi baik dan soleh (ertinya berperikemanusian dan taatkan Allah) adalah hasil dari bapa dan ibu ,mereka telah memakan makanan yang halal, iaitu tidak najis seperti babi, tidak beracunn dan sebagainya. Tidak dari makanan yang diperolehi dari hasil haram, seperti memncuri, merompak, riba, rasuah , jalang dan yang hampir dengan jalang.

Jika air manis bapa dan ibu hasil dari seri pati makanan yang didapati dengan jalan haram, maka anak - anak menjadi jahat, melawan ibu bapa, tidak taatkan Allah, penagih dadah, penagih arak dan sebagainya.

No comments: