Friday, July 2, 2010

CATATAN DALAM SEJARAH PAHANG


NASIB BANGGALI SIK

Dato’ Gajah dengan Mat Kilau bernekad dan bersiap sedia menentang musuh - musuh yang pada masa seblumnya menjadi kawan dan kemudian menjadi musuh pula. Mereka bersama orang – orang Melayu kampung Pulau Tawar menghadapi perang dengan tokoh penjajah Inggeris, Hugh Califford dan seladadu – seladadunya termasuk askar Banggali Sik.

Tato’ Gajah bersama tiga orang anaknya, iaitu Mat Kilau, Awang nong dan Teh Ibrahim serta pahlawan – pahlawan Melayu kampung telah berperang dengan seldadu pihak penjajah Inggeris di Pulau Tawar.

Ramai asakar banggali Saik yang mereka bunuh. Mereka telah memotong kemaluan semua askar Banggai Sik yang mati itu. Zakar – demua sakar Banggali Sik yang mereka telah potong itu, mereka letakkan pada mulut mayat – mayat Banggali Sik tersebut dan berleadaan seperti orang menghisap cerut.

Semua banggali Sik yang terkorban dan mengulum zakar masing – masing itu, di letak bergelimpangan atas rakit buluh bersama serban – serban mereka. Dan dihanyut menghilir Sungai Pahang.

Melihat mayat – mayat asakar Banggali Sik yang demikian itu , askar – askar Banggali Sik dan Inggeris terlalu mara kepada Dato’ Bahaaman dan anak a- anaknaya serta orang Melayu Pahang..

(Diceritakan oleh Tun Razak kepada Mokhtar Petah pada tahun 1970 - an)

No comments: