Monday, February 22, 2010

QURAN, HADIS DAN LAIN


SALAM

Apabila ada seseorang memberi hormat (salam) kepada kalian, balaslah hirmat (salam) itu dengan cara yang lebih baik atau balas hormatnya itu (serupa dengan hormatnya kepada anda). Sesungguhnya Allah menghitung segala sesuatu. – An Nisa:86.

Nota: Saya anjurkan ketiap lelaki dan prempuan bertemu dijalanan atau di mana – mana, beri salam. Indarkan dri mengucapkan selamat pagi dan ucapan dalam bahasa Inggeris.Mengikut petunjukkan Quran, adalah berkat dan nikmat.


HADIS


ALLAH REDA

Bahawa, Allah meredakan untuk kalian tiga perkara: 1 – Allah reda kalian menyembah – Nya dengan tidak menyegutukan – Nya dengan makhluk. 2 – Berpegang teguh dengan tali yang satu (Islam) dan tidak berpecah belah. 3 – Kalian suka memberi nasihat kepada orang yang dijadikanAllah pengendali urusan kalian (termasuk negara kita),

Allah benci kalian tiga perkara juga. 1 – Banyak bercakap (yang sia – sia). 2 – Banyak bertanya atau minta – minta. 3 – Boros atau menyia – nyiakan harta benda.

– Perawi: Imam Ahmad


PETUA


FAEDAH

Islam menolak dari mengambil faedah dan keuntungan – denda - bagi pemerintah dan para pegawainya dari kasus hudud (jenayah) – bunuh, cedera orang, zina (termasuk liwat), curi dan rompak dan lain. Ada kasus hudu (jenayah), dibenarkan waris mangsa menerima faedah.


TAHUKAH


ULAMA

Dalam mana – mana negara yang tidak mengamalkan perlembagaan dan undang – undang Islam, hampir semua ulama yang terikat dengan kerajaan atau pemerintah tidak berani melaksanakan ‘ berkata benar walaupun pahit –maksud Hadis – Perawi: Ibnu Habban’, keran mereka takut kehilangan kedudukan dan darjat, pendapatan dan kemewahan hidup.

Mereka itu digelar ‘ulama tembolok’.

No comments: