Sunday, January 24, 2010

QURAN, HADIS DAN LAIN




MUSUH UMMAH

Hai orang – orang yang beriman, masuklah ke dalam agama Islam (dengan mematuhi segala hukum – hukum dan jangan kalian menurut jenjak syaitan (mereka yang menentang Islam dan tidak mahu mengamalkan hukum – hukum Islam). Sesaungguhnya, syaitan itu musuh (ummah) yang terang bagi kalian. – Al Baqarah: 208



HADIS

TINGGI DARJAT

Syuhada’ (orang syahid) yang paling tinggi darjatnya (di sisi Allah), ialah yang berdiri di hdapan pemerintah (pemimpin) yang zalim, lalu dia menyuruh pemerintah (pemimpin) itu melaksanakan pemerintahannya dengan ma’aruf (kebaikan cara Islam) dan mealarang pemerintah itu melakukan kemungkaran, lalu pemerintaha itu membunuhnya.

– Abu ‘Ubaidah ibnu Jarar



PETUA

IMAN KUKUH

Jika anda hendak iman anda tetap kukuh, elak dari: 1 – Bersahabat dengan orang jahat (pengamal maksiat), 2 – Wanita tidak beriman, 3 – Memasuki tempat – tempat ibadat orang kafir, 4 – Memasuki tempat – tempat maksiat, 5 – Menyertai orang – orang mengumpat dan gosip.


TAHUKAH?

RELA ALAM PAKSAAN

rakyat Malaysia, rakyat yang taat setia kepada kerajaan; setiap hari dan setiap malam mereka membayar kepada kerajaan dalam kedaan rela dalam paksa, iaitu cukai pendpatan, cukai atas sebarang jenis – benda misalnya, ubat gigi dan kertas lap najis) jamban, makanan, hiduburan, media dan denda lalu lintas, tempat ketak kereta, tol dan sebagainya.

NOKTAH HIDUP

SULTAN JOHOR

Sultan Johor, Sultan Iskandar, telah mengkat pada malam Jumaat, sebelum diistiharkan kemangkatannya, putra baginda, diistiharkan sebagai pengganti baginda. Pemergian baginda ke alam Baka, meninggalkan segala kuasa, kemewahan, isteri dan anak cucu. Pemergiannya ke sana tanpa pengiring. Hanya Allah melihatnya. Putera dan putri yang soleh dan soleh dan harta serta amal jariannya menjadi penolongnya di sana kelak.

No comments: