Monday, January 25, 2010


ALLAH MELIHAT

Dia (Allah) mencipta kalian, di antara kalian ada orang kafir (tidak beriman kepada Allah) dan orang mukmin (yang beriman kepada Allah). Dan Allah melihat dengan terang segala yang kalian lakukan. –At Taghaabun:2

HADIS

WAKTU LAPANJG

Nabi Muhammad bersabda: Dua perkjara yang sering ditinggalkan (di sia – sia) oleh umat manusia, iaitu kesihatan dan waktu lapang.

– Perawi: Imam Bukhari



PETUA

ELAk SUSAH HATI

Jika anda diserang perasaan susah hati atau dukacita, perhatikan diri anda satun tubuh manusia yang berakal dan ingatkan Allah. Lekas sembahyang sunat (sering lakukan) dan memberi sedekah kepada fakir miskin dan jiran tetangga yang susah atau menderita. Insya Allah dukacita anda itu akan terhapus.


TAHUKAH

ORANG MELAYU

Keadaan yang berlaku di kalangan Melayu pada masa ini, terutama akan terhapusnya bangsa sendiri, adalah disebabkan para pemimpin UMNO awal dan kedua, silap langkah dan membelakangi perjuangan orang Melayu sebelum mereka dan lembut telinga dengan British.


NOKTAH HIDUP


TIDAKMENGUCAP SYAHADAT

Judin, seorang kaya, tetai dia hidup dengan membelakangi Allah – melanggar segala hukum Allah -, pada ketika dia akan nazah, dia sekar amat atau menderitqa berminggu, dan tidak mengucap syahat peada waktu akan nazak dan mati.

No comments: