Friday, January 22, 2010

QURAN, HADIS DAN LAIN


PIMPINAN

Walaupunh anda (Muhammad s.a.w.) amat berharap agar mereka mendapat pimpinan (agama Islam dan amalan hidup serta kenegaraan). Sesungguhnya Allah tidak hendak memimpin mereka yang menyesatkan (orang lain). Dan mereka itu tidak mempunyai penolong. – An Nahl:37



HADIS

TUTUR KATA

Orang Islam, ialah dari golongan orang Islam yang selamat dari kejahatan lidah – tutur kata – dan kejahatan tangan – prbuatan. Mereka meninggalkan segala larangan Allah.

– Semua ahli Hadis sepakat.




PETUA


MINTA TALAQ


Sebaik – baik perempuan beriman, walau macam mana krisis – pergaduhan - dengan suaminya, tidak meminta talaq (cerai), kerana perkataan memintatalaq itu menjadi kesan yang amat buruk pda dirinya – jiwanya - , sepanjang hajatnya.




TAHUKAH



PERSAHABATAN


Setiap orang kafir, selagi mereka tidak beriman kepada Allah – beragama Islam -, maca mana baik dan persahabatan mereka dengan orang Islam, hati mereka tidak akan jujur dengan orang Islam itu, kerana hati dan jiwa mereka dipengaruhi kepoercayaan mereka sendiri.



NOKTAH HIDUP


PESANAN TERAKHIR


Sebelum dia meninggal dunia, dia telah memberi amanah kepada rakan karib (segelanggang politik)nya agar berkahwin dengan isteri mudanya, setelah dia meninggal dunia. Tatkala dia akan nazah, isteri mudanya dan rakannya itu menghadapinya dan memberitahu, mereka akan kahwin nanti. Tiga bulan setelah dia mninggal dunia, jandanya berusia 22 tahun berkahwin dengan rakannya itu.

No comments: