Friday, January 29, 2010

FIKIR - FIKIR



PETUA

KHATIB MACAM HIITLER

Saya telah sembahyang Jumaat di Surau Persin 8 (dekat pasar), khatib yang membaca Khutbah dari Jabatan Agama Islam Wilaya. Dia tidak membaca khutbah yang disediakan oleh JAKIM. Dia mkembaca khutbah mengenai Bandaraya Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan.

Suarat telah menyediakan pembesar suara. Khatib muda itu membaca khutbah memekik sepanjang bacaannya, hingga akan pecah alat pembesar suara. Dia berkaadaan Hitler berucap kepada rakyatnya.

Saya harap lain kali, kalau membaca khutbah jangan ujadi Hitler. Baca perlahan, kerana perlahan dengan suara yang sederhan tidak merisaukan sidang jemaat.



TAHUKAH

RELA DALAM PAKSAAN

Sebilangan besar rakyat Negeri Perak tidak puas hati akan kehadiran Dato Dr. Zambri Abdul Kadir sebagai Menteri Besar negeri itu. Kerana Sultan mahu dan mahkamah memutuskan, maka, mereka menerima Zamberi sebagai Menteri Besar dengan rela dalam paksaan.


NOKTASH HIDUP

PENGUMPAT

Perempuan ini, separuh dari sempanjang hayatnya mengumpat jirang tentangga dan orang – orang kampungnya, pada masa dia akan menghembuskan nafasnya yang terakhir, keluar dari mulutnya becupak – cupak darah yang busuk baunya.

No comments: