Saturday, January 23, 2010


TENTANG ALLAH

(Fira’un) berkata: Bagaimanakah keadaan umat purbalaka?

Dia (Nabi Musa) menjawab: Pengentahuan tentang itu adalah di sisi Penguasaku (Allah) di dalam Kitab: Allah itu tidak keliru dan tidak lupa.

Iaitu yang mengadakan bumi terhampar buat kalain, dan diasakan- Nya jalan – jalan di atsnya untuk kalian. Dan diturunkan air (hujan) dari langit (awan), lalu Kmai tumbuhkan kerananya untuk orang yang mempunyai pengertian. – Thaha: 51 – 53.



HADIS

MASUK NERAKA

Nabi Muhammad s.a.w. memaklumkan: Apa bila dua orng Islam berhdap – hadapan dengan membawa pedang masing – masing bertujuan untuk berbunuh – bunuhan, maka yang membunuh dan yang terbunuh itu (masuk) dalam neraka.

- Semua ahli Hadis sepakat.



PETUA

ELAK PERGISIRAN

Untuk mengelak pegisiran antara rakyat beragama Islam dengan rakyat yang beragama lain, masing – masing hendaklah menjaga batasan akidah, akhlak atau budibahasa danmenhormat antara satu sama lain.



TAHUKAH?

MAKANAN

Dalam tempoh 50 hingga 100 tahun lagi, rakyat Malaysia terpaksa makan pisang, ubi dan lain sebagai makanan perlu, kerana beras berkurangan di negara ini dan negara – negara di Asia berkuarangan hasil beras.




NOKTAH HIDUP


KEMATIAN

Kekuasaan, kemewahan dan keluarga yang diusangai terpaksa ditinggalkan apabila kematian menjadi tetamu. Lelaki ini tidak dapat mengucap dua kalimah syahadat pada ketika dia hampir nazak, kerana dia seentiasa menyebut – neyebut harta dan nama anggota – anggota keluarganya.

No comments: