Monday, April 9, 2012



DUA DOKTOR DAN SAYA

Pada pagi tadi saya menghadiri temu doktor untuk masalah kesihatan diri saya. Saya ditentukan masuk bilik 42. Di dalamnya menanti dua doktor wanita yang muda, 1 - Doktor Wanita muda - orang Malaysia suku orang India,duduk atas kerusi di samaping rakanya, 2 - Doktor wanita - mungkin gadis - duduk atas kerudi menghadapi meja.
Kali ini saya tidak diperika tekanan darah dan sebagainya seperti pada beberap kali yang lalu.
Kata Doktor soIndia: Encik ada buang kecing baik ka?
Saya jawa: Ia, saya buang air kecil, bagus.
Doktor gadis Melayu: (senyum).
Doktor siIndia:Itu ubat kasi dulu ada makanka?
Saya jawab: Saya berhenti makan, kerana, setiap kaliu saya makan, badan saya jadi penat.Doktor pakar yang rawat selia saya di IJN,beritahu saya, tak usah makan ubat itu, jika penat.
Doktor siIndia: Ooo, kalau macam itu, kami tak beri ubat hari ini.
Doktor gadis: (senyum) ia, macam ni,(senyum), dua buklan lagi (4 - 6 - 2012) Encik datang lagi (senyum).
Saya: Ia (saya senyum kepadanya. Hati saya bermadah: "Kalau saya ada anak lelaki, dia ni boleh jadikan menantu saya."
Dua doktor muda itu senyum, Bersopan santun.
Saya mengucapkan: "Terima kasih."*
Sama - sama menyambut: "Sama - sama." 

* Bahasa yang mereka guna. Akhlak atau budi pekerti mereka. Cantik mereka. Hati saya memuji mereka dan Kementerian Kesihatan dan Kerajaan Malaysia.
 ·  · 

No comments: