Tuesday, April 17, 2012




BERITA DALAM 'SINAR HARIAN',PADA HARI INI


 RASUL ALLLAH, MUHAMMAD LARANG HINA PMIMPIN ISLAM

Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) mempertahankan tindakan mereka mengalungkan bunga malai pada potret Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin sewaktu mengadakan demonstrasi di ibu negara Sabtu lalu dan menafikan tindakan tersebut seolah-olah mengkafirkan sesama Islam.
Presidennya, Mohamad Safwan Anang berkata, tindakan tersebut dilakukan sebagai simbolik protes semata-mata bagi menuntut pemansuhan pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).
Menurutnya, ia tidak membawa maksud atau kesan ke atas kepercayaan mana-mana agama.
-----------------------
'Jika orang berfikir dengan otak, akan tetap ikut jalan Allah, dan jikan orang bergikir dengan lutut, selalu melanggar hukum Allah' - pendapat orng bijak pandai Islam.
Tindakan seperti di atas, saya mengambil sedikit fikiran saya, bahawa perbuatan itu tidak baik an tidak patut diamalkan oleh para belia Islam lagi mukmin.
PM Najib dan Menteri Pengajian tinggi Khaled, adalah orang Islam yang menjadi pemimpin kita, maka kita tidak boleh menghina mereka, lebih - loebih lagi dengan mengkalung bunga male itu seperti menganggap mereka mengikut agama Hindu.
Carilah dalam Hadis Nabi Muahammad s.a.w., bahawa Junjungan melarang orang Islam menentang pemimpin yang beriman kepada Allah dan melarang menhina atau apa -apa keburukan jkepada pemimpin, walaupun kepala atau rambutnya, seperti anggur masak kering.
Para maha siswa adala manusia - amanusia yang menimba ilmu pengetahu agar menjadi bijaksana. Mereka tidak boleh terikut - ikut dengan mana - mana politik. Belajar dulu, kemudian, bila kalian menjadi pemimpiana, maka kalian akan tahu, ' siapa kalian'.
Contoh, anak - anak saya, saya nasihatkan mereka tidakterlibat dengan politik, iaitu belajar dan mengambi pengetahuan dari semua pemimpin. Mereka semua telah keluar dari univesiti, mereka tidak menajdi manusia menyesal kerana mencerca dan menghina pemimpin.
Bagaimana nanti, ada di antara maha siswa dari SMM, menjadi pemimpin dan dihina agtau diapa - apakan oleh orang ramai seperti yang kalian telah lakukan kepada pemimpin negara?

No comments: