Tuesday, April 10, 2012





BERITA YANG TIDAK DISIARKAN MEDIA

RASUAH

1 - Pada satu petang, 1960 -an, di Rumah Rehat, Taiping, Tun Abdul Razak, MB Perak, Dato' Seri Haji Kamaruddin bin Haji Mat Isa, saya dan seorang pegawai Inggeris Mr Thomson, bercakap mengenai kes korapsi. Kata Tun: Encik Mokhtar, kalau nak ambil kira mnakan suap ..., rasuah ..., habis pemimpin - pemimpin tinggi, bahagian ..., kena tangkap.
Dato Haji Kamaruddin, senyum. Dua telaga matanya terkelip - kelip.
Saya senyum juga. Saya mencari kjebenaranpercakap Tun Abdul Razak. 

EJEK MU'ALLIM

2 - Sultan Perak, al marhum Sultan Idris Shah telah berkenan melantik mu'allim dan orang kuat PAS Perak , Ustaz Haji Abdul Samad bin Noh (Padang Rengas), duduk dalam jawatankuasa Malis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perak, tetapi Mengteri Besar, Dto' Sri Haji Wan Mohamed bin Haji Wan Teh tidak berkenan.
Pada satu hari Jumaat, dalam dewan bangunan Pejabat Agama Perak, di Ipoh, dalam majlis yang dihadiri oleh para ulams, termasuk Haji Abdul Samad dan saya sebagai penulis.
Wang Miohamed telah merasmikan majlis tersebut. Allahyarham telah mengejek Haji Abdul Samad dalam ucapannya. Antara lain katanya: " ....dalam majlis ini pun ada ulama yang berjuang nak tegakkan negara Islam ... ulama tahi kucing ..., negara ini dah negara Islam, apa nak negara Islam lagi ...".
Sebaik - baik majlis bersurai, Haji Abdul Samad datang menemui saya. Dia marah. Saya minta dia bersabar.
Pada pagi esokinya satu mesyurqat agung Persatuan Kadi Negeri Perak, telah diadakan dalam dewan yang sama. Pada ketika berucap, Wan Mohamed jatuh, macam pengsan.Tiba - tiba, mulutnya jadi lain dari biasa.Ramai yang menyangka , dia kena serangan jatung, atau darah tinggi.
Di Hospitalo Besar Ipoh, doktor - doktor yang memeriksa dan merawati mendapati dia tidak ada serangan jantung dan darah tinggi.
Setalah sihat dan herhenti, sebelum meninggal dunia, Wan Mohamed masih dengan mulutnya yang lain dari biasa.
Kata beberapa orang ulama, hal itu disebabkan keji ulama.

MARAH KEPADA ANWAR IBRAHIM



3 - Orang bercakap lantang dalam UMNO sekitar tahun 1953 - 57., Allahyarham Haji Sulaiman Palestin, calon UMNO yang dihalakan calon PAS, Haji Ahmad Tuan Husin, dalam piolihan Raya Umum Pertam , bagi kawasan Parlimen Kerian, sayang marah kepada Dato' Seri Anwar Ibrahim (anak saudaranya) dan Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang, DAto' Ibrahim Saad.
Pada hari saya menemui Haji Sulaiman Palestin, di rumahnya, di Bukit Mertajam, kerana menemui ramaknya, untuk saya menulis buku biografi Menteri Luar, Dato' Haji Ahmad Badawi 'Datuk Abdullah Badawi Pejuang Kemanusiaan Sejagat', dia berkata kepada saya: Oghang yang buat tak baik kepada ghatyat, ambil bendang (sawah) ghatyat, beghi kepada oghang Cina untuk bena ghumah, macam - macam lagi, tak selamat hidp, Allah maghah."
"Kalau ana mati, ana tak izin Anwar datang ziaran ana ...,"katanya.

No comments: