Wednesday, January 14, 2009

QURAN

KEBAIKAN DAN KEJAHATAN

Orang - orang yang melakukan kebaikan mendapat yang baik (pahala) dan tambahannya (berlipat ganda), dan wajah mereka tidak kena warna hitam dan kehinaan. Mereka itulah penghuni syurga; mereka kekal di dalamnya.
Dan untuk mereka yang melakukan kejahatan ada (hukumannya), dan mereka mendapat kehinaan. Mereka tidak nendapat perlindungan dari Allah, wajah mereka seolah - olah ditutupi oleh sebahagian malam yang gelap (kerana malu). Mereka itulah isi neraka. - Yunus: 26, 27.

Lalau mereka mengatakan:Kepada Allah kami tawakal. Hai Tuhan kami, janganlah Kamu jadikan kami - sasaran - percobaan (tindasan) kaum yang menganiai kami.
Lepaskanlah kami dengan rahmat Kamu dari kaum yang kafir itu.

Dan Musa telah berkata: HaiTuhan kami, sesunguhnya Kamu tekah mengurniakan kepada Fira'un dan para pembesarnya perhiasan dan kekayaan hidup dunia. Hai Tuhan kami, dengan kakayaan itu mereka mereka menyesatkan (manusia) dari jalan Kamu. Hai Tuhan kami, binsakanlah harta mereka dan tutuplah hati mereka. Meeka tidak akan beriman, sebelum mereka melihatg siksaan yang pedih. - Yunus: 85, 85, 88.

Nota: Ayat - ayat di atas bolehlah dibaca untuk memohoin kepada Allah agar memusnahkan golongan Yahudi yang memerangi umat Islam dan manusia lain di Palestin.

HADIS

HUDUD

Jabir bin Abdullah telah berkata: Nabi Muhammad s.a.w. pernah merejam seorang lelaki dari suku Aslam dan seoang lelaki Yahudi serta perempuan - perempuan (yang berzina dngan mereka).
Perawi: Imam Ahmad dan Imam Muslim.

Penjelasan: Dari sunnah di atas, maka nyatalah, bahawa dalam Negara Islam, hukum hudud itu tidak berkuat kuasa atas umat Islam sahaja, tetapi semua rakyat negara tersebut yang terdiri dari para penganut berbagai agama.


PETUA


Kalau mahu jadi orang bijak bacalah banyak buku yang berbagai ilmu. Kakau mahu berani bacalah buku - buku sejarah para Rasul Allah, para pahlawan satu - satu bangsa dan sejarah bangsa sendiri.
Orang yang tidak meminati sejarah termasuk sejarah bangsanya sendiri, dia tidak berjiwa patriotik dan penakut atau pemirah.

No comments: