Monday, June 30, 2008

MAJALAH SUARA MASJID


16 editor kendali 16 halaman

Oleh: Mokhtar Petah


Majalah ‘Suara Masjid’, salah satu media menyebarkan maklumat dan hikmat berunsur Islam, menarik minat saya untuk membacanya, tetapi kecewa menyambar hati kerana penyelanggaraan, teknik dan penyampaiannya seperti lepas batuk di tangga.


‘Suara Masjid’ diterbitkan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malysia (JAKIM) di edarkan percuma di Masjid Putra; Putrajaya, Masjid Negara dan Masjid Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.


Pada bulan Jun ini, majalah 16 halaman termasuk kulit itu, telah mencapai bilangan yang ke - 55. Dengan hati yang tulus, saya mengucapkan tahniah kepada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dan para anggota sidang redaksinya.


Majalah ‘Suara Masjid’ telah menjadi bahan sejarah media negara ini paling ramai anggota bahagian pengarang; 20 orang termasuk 10 orang anggota sidang pengarang untuk mengendalikan sebuah majalah 16 halaman cuma.


Kulit depan Majalah Suara Masjid


Saya telah mendapat satu naskhah majalah Suara Masjid bilangan 55 , di pintu masuk ke Masjid Putra, Putrajaya .Saya membaca dari muka depan hingga ke muka belakang. Ketawa mengajak saya bersamanya. Saya ketawa kerana saya mendapati terlalu ramai anggota bahagian pengarang, majalah itu tetapi mutusnya seperti majalah kelas dewasa tahun 1970-an atau pomplet pasaraya yang setiap hari tidak diundang masuk ke peti surat rumah kita.


Saya tidak berkata, tetapi seorang pengamal media berkata, “rendah benar mutunya.”


Pada muka hadapan majalah itu, dengan warna yang seperti merabunkan mata Itu, kelihatan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr. Zahid Hamidi sedang berjabat tangan dengan seorang pegawai agama – kelihatan mereka macam sedang berlakon filem komedi.


Sepatutnnya gambar kulit memperlihatkan Zahid Hamidi berjabat tangan dengan pegawai agama itu dalam gambar bentuk besar atau hampir penuh halaman muka depan. Gambarnya menampakkan mereka berjabatan tangan secara mesra. Tetapi gambar kulit majalah tersebut nampak tangan mereka seperti mereka sedang bergaduh.


Sepatutnya Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) menggunakan jurugambar yang mahir dan kamera yang baik seperti yang digunakan oleh para jurufoto media swasta.


Gambar-gambar di dalamnya; halaman 3,4,5,7, 8, 9 dan 11 di susun tidak menarik. Kelabu dan terpaksa menggunakan kaca pembesar untuk melihatnya.


Boleh kita melihat ada semacam sakit kandungan majalah tersebut. Perhatikan berikut ini:


* Rencana Ketua Pengarang sepatutnya menggunakan heading atau kepala artikel yang menggambarkan kandungan artikel tersebut. Tidak digunakan ‘Rencana Ketua Pengarang’ sebagai headingnya.


* Semua artikel dalam majalah tersebut tidak menarik atau sesuai dengan sebuah majalah Islam yang popular pada dua negeri yang moden.


* Dalam media umum tidak elok menampakkan mengampu, contohnya, setiap pada nama Dr. Zahid Hamidi ada YB (Yang Berhormat). Mungkin Dr. Zahid Hamidi sedar anggota-anggota sidang pengarang mengampunya.



Semua artikel , dari rencana pengarang hingga ke halaman 15, tidak diedit dengan sempurna (ada kecuaian yang ketara) atau sama dengan kerja sambil lewa.


Pada halaman 12, artikel ‘Mentaati Pemimpin’ memperlihatkan pihak sidang pengarang cuai. Mungkin bukan pengamal media atau individu yang berkeboleh di bidang kewartawanan dan editor yang mengendalikan majalah ‘Suara Masjid’ .Contohnya, nama Tuhan dan ganti nama Tuhan telah menggunakan huruf awalnya dengan huruf kecil. Sepatutnya dengan huruf besar. Banyak ejaan tidak mengikut sistem ejaan Dewan Bahasa dan Pustaka.


Ayat Quran, Baldatun tayyibatun wa Rabbun Gafur , menggunakann huruf condong atau italic.


Pendeknya, jika diteliti dengan kacamata penulis dan pengamal media, maka saya akui majalah ‘Suara Masjid’ terlalu rendah mutunya dan tidak seimbang dengan keadaan penerbitnya yang mempunyai nama besar.


Agaknya kerana percuma, maka biarlah majalah itu rendah mutunya dan kendalikan oleh individu-individu yang tidak ada ilmu kewartawanan, fotografi, editor dan sebagainya.


Pembaca yang membaca tentunya mengambil kira; Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) sebuah badan yang besar dan serba mampu, di bawah Jabatan Perdana Menteri, sepatutnya majalah yang diterbitkannya tidaklah seperti yang saya jelaskan. Tentunya bermutu tinggi sesuai sebagai majalah agama yang diterbitkan oleh pihak Kerajaan Malaysia, di Putrajaya.


Sebagai pembaca dan rakyat prihatin, 16 editor mengendalikan 16 muka majalah yang tidak bermutu itu, boleh disifatkan mencerminkan ada sikap cuai dan merugikan wang kerajaan yang berpandukan Islam Hadhari.


No comments: