Monday, March 25, 2013


BERITA



MENTERI BESAR PERAK  LEPAS PRU - 13

Ipoh, Ahad -  Jika UMNO - BN berjaya memnbentuk kerajaan Negeri Perak, lepas PRU  ke - 13 nanti kedudukan menteri besar negeri itu akan berubah, untuk mengelak dari berulang kembali krisis antara parti poltik tersebut dengan istana.
Menteri Besar Perak pada masa ini, ialah Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir dari Pulau Pangkor.
Beliau memegang jawatan Menteri Besar Perak, setelah Menteri Besar, Dato’ Seri Mohd. Nizar Jamaluddin dari PAS - PKR, diturunkan dalam ’kegelabahan politik di negeri tersebut’.
Dr Zambry Abdul Kader telah  memegang jawatan Menteri besar Perak, setelah ada ’ rundingan sulit’ antara Sultan Perak, Sultan Azlan Shah dengan Perdana Menteri Tun Abdul Razak pada hari penentuan ke dudukan Menteri Besar.
Tidak lama kemudiannya Mahkamah Tinggi menyebelahi Zabry Abdul Kader. Beliau telah memegang jawatan tersebut hingga kini.
Sebilang daro tokoh - tokoh UMNO Perak dan orang rapat dengan Presiden UMNO, Dato’ Seri Mohd. Najib Tun Razak memberitahu kepada saya, bahawa, lepasa PRU ke - 13, jikan Dr Zambry kembali memegang jwatan Menteri besar, dikhuatiri ’ krisisi’ antara UMNO - Istana akan berulang kembali, seperti yang teloah berlaku pada masa Menteri Besar, Allahyarham Tan Sri Mohd. Ghazali bin Haji Jawi, pada 1070 - an.
”Kami setia dengan keputuan pucuk pimpinasn parti dan Sultan Perak, Sultan Azlan  Shah meletakkan Dr Zambary di atas kerusi menteri besar, tetapi kami juga khuatir juga UMNO - BN tidak akan berjaya menguasai negeri itu pada masa depan,” kata seorang orang penting UMNO Perak.
”Kami dapati antara menteri besar la ni dengan Pemabgku Sultan, Raja dr Nazrih shah macam tak ’ngang’ atau tiak sebaluh dalam banyak hal, itu akan jadi penyebab ’krisis ’ UMNO dengan Istana berulang lagi,”katanya lagi.
Seorang tokoh lagi memberitahu, sepanjang masa Dr Zambry memegang jawatan Menteri besar Perak, keadaan pembangunan negeri tersebut berkeandaan mendatar, iaitu tidak meningkat, berbandingan pada zaman Menteri Besar, Tan Sri Ramli Ngah Talib.
Orang rapat dengan Najib Razak memberitahu saya, bahawa seorang tokoh UMNO Negeri Perak, bekas pegawai tadbir kerajaan, akan dikemukakan kepada Presden UMNO dan Perdana Menteri, sebagai calon baik untuk memegang jawatan menteri besar.
- mokhtar petah

No comments: