Tuesday, March 6, 2012




MAKSUD DARI AL QURAN


                             BERKAHWIN LEBIH DARI SEORANG ISTERI


Ya ayyhal lazina aamanuu isbiruu wa sobiruu sa rabituu wat tagullaha la'llakum tuflihuun -Hari orang - orang yang beriman, bersabarlah kalian (menghadapi kesukaran dan dugaan dalam menjalankan perkara - prkara kebajikan dan direda Allah), dan kuatkanlah kesabaran kalian (lebih dri kesabaran musuh, dimedan pepeerangan atau perjuangan) dan bersdialah (dengan kekuatan pertahan diri), serta bertakwalah kalian kepada Allah, agar kalian berjaya (mencapai kemenangan).
- Ali Imran:200.

Panduan.

'Berkahwinlah dengan sesiaoa (perempuan) yang kalian berkenan (cinta dan perempuan itu cinta juga) dari perempuan -perempuan (lain), dua, tiga atau empat. Jika kalian bimbang kalain tidak akan dapat berlaku adil (kepasa semua isteri), maka (kahinlah) dengan seorang perempuan sahaja.


-An Nisa:3


Dakwah dan fatwa.

 Dari beberapa orang ulama silam, yang beristeri leih dari seorang, tetapi isteri tua dan isteri - isteri para ulama itu yang lain, redakan mereka berkahwin dan memadukan iste3ri mereka, mengajar saya, iaitu:


Jika ada lelaki yang mampu beristeri lebih dari seorang, iaitu lain dari isteri pertama, dan mahukan isteri pertama reda atau tidak mengfada - ngada marah kerana memadukan mereka, maka, amalkan ayat Quran di atas, dengan cara begini.


1. Mulakan pada malam Jumaat hingga kepada malam Jumaat depan.

2. Sembahyang hajat; meminta tolong Allah dan lembut hati isteri.

3. Pada waktu isteri sedang tidur lena (nyenyak) baca 7 kali ayat ini dan setiap kali akhir ayat , hembuskan dari kepala isteri hingga ke hujung kaki

4 - Amalkan selama tujuh malam, iaitu Jumaat - ke Jumaat.

Jika hajat anda dengan ikhlas dan beriman yang lelaki dibolehkan eristeri leih dari seorang, tawakkal dan yakin diri, insya Allah hajat anda akan berjaya.

No comments: