Sunday, March 11, 2012


 





   KISAH ORANG TAIPING


Seorang pegawai sebuah bank di Taiping, Irkab, namanya. Pada malam tadi dalam majlis khenduri pertunangan, di Bukit Mahkota, dia cerita: Dia sedsng sembahhyang fardu Asar, di runag tengah anak gadisnya sedang dalam rumah juga, pintu pagar terbuka, pintu drepan rumahnya ternganga. Tiba - tiba seekor kambing jantan putih, janggut panjang dan  sepasang tanduk pan jang dan tajam, milik orang India, tiba - tiba meluru masuk ke dalam rumahnya dan mengerjar anak gadisnya (ia hendak apa tak tahulah), anak gadis lari masuk bilik, kambing jantan ke jar ke dalam bili dan gsdis itu lari ke abahagian lain, kambing kejar lagi. Badan Irkab tengah sembahyany, jadi macam orang menari, kerana mengelak dari disundulk dan ditanduk kambing punggungnya. Dia gterus sembahyang.
Lepas sembahyang dia pula di kejar kambing (mungkin pada ketika sembahhyang malaikat kawal dia). ia cuba halau kambing, tetapi kambing tetap cari anak gadisnya.
Irkab menolak bontot kambing, itu, tetapi kambing tak mahu lari. Dia usik dua beteri kambing itu, kambing latah dan cuba lari keluar, tetapai, ia takut, kerana dipintu pagar rumah itu ramai jiran Irkab sedang berdiri hendak menolong. Setelah beteri kambing itu dipetik, kambing melopat dan lari keluar nyaris tidak merempuh jira - jiran yang ketakutan.*


* sayan cadangkan, bank tempat Irkab kerja tulis cerita ini dan 
    isikan dalam prfim dan gantung di didinding ruang tamu bank 
    tersebut.
*  Masih kuno benar pihak Majlis Perbandaran Taiping 
    membenarkan orang India ternak kambing dalam kawasan 
   perumahan dan bandaran tersebut.

No comments: