Saturday, March 31, 2012



DARI BERITA DALAM SURAT KHABAR 'SINAR HARIAN'




LIBRALISME, PLURALISME DAN KRISTIAN


  1. "Jalur Tiga (Jati) menyelar tindakan sesetengah pihak mempertikaikan program Tafaqquh Ilmi anjuran Jabatan Pelajaran Negeri Johor dengan kerjasama Jabatan Mufti Johor bertajuk 'Pemantapan Aqidah: Bahaya Liberalisme dan Pluralisme dan Ancaman Kristianisasi Terhadap Umat Islam – Apa Peranan Guru?’.
  2. Presiden pertubuhan bukan kerajaan itu, Datuk Dr Hasan Mohamed Ali berkata, pihaknya memandang berat tindakan pihak yang mempertikaikan program tersebut kononnya akan menimbulkan ketegangan agama dan kaum.
  3. Saya meneliti gerak - juang Dato' Hasaan Ali boleh saya anggap dia seprerti kata berubah dari peribahasa Melayu "tak pandai tak dapat diajar, pandai tak dapat dikut'. Mengapa libralisme dan pluralisme yang diperbesar - besarkan. Dua faktor itu wujud dalam gerakan nasionalis dan kapitalis di mana - mana negara termsuk Malaysia.
  4. Hassan Ali bersikap dan bercakap di mana - mana seperti orang Nasionalisme, libralisme dan kapitalisme, iaitu kerana diri sendiri tidak pandai menari, menyalahkan tanah 'tinggi rendah" dan sendfirti yang melakukan salah dan melanggar disiplin dalam PAS, setelah dipecat menyalah orang - orang dalam parti tersebut. Beliau seperti murtid bebal, tidak lulus dalam pelajar, guru yang mengajarnya dipersalahkan.
  5. Mungkin Hassan Ali trasa dirinya 'the man' dalam masyarakat majmuk di negaraini, tetapi orang ramai mengetahui, beliau orang baik, bepelajaran tinggi tetapi kurang sedikit memahami politik Islam dan disipilin parti Islam. Kerana itu, kebanyakan orang yang arif mentertawakan beliau.
  6. Jika Hassan Ali benar - menar mempertahankan Islam dan berusaha untguk mneolak libralisme, pluralisme dan Kristian,beliau tidak akan meninggalkan PAS walaupun beribu dari ahli parti Islam itu tidak sukakan beliau. Meninggalkan PAS bererti lari dari perjuangan Islam dan gerakan pada sabilullah - jalan Allah.
  7. Semenjak sebelum tahun 1946, beberapa orang Melayu yang berjujang dalam parti - parti politik tgelah bertindak seperti Hassan Ali. Pada peringkat awal mereka disokong ramai , tetapi akhirnhya merfeka tinggal terkatung - katung seorang diri, ibarat hendak ke gelanggang tidak berkeri, hendak kelaut perahu tiada.
  8. Akhirnya hgidup ibarat kera sumbang'.
  9. Saya mula berkenalan dengan Hassan Ali dalam rimba Hulu Langat lebu 17 tahun lalu.
  10. Hassan Ali bersikap dan bercakap di mana - mana seperti orang Nasionalisme, libralisme dan kapitalisme, iaitu kerana diri sendiri tidak pandai menari, menyalahkan tanah 'tinggi rendah" dan sendfirti yang melakukan salah dan melanggar disiplin dalam PAS, setelah dipecat menyalah orang - orang dalam parti tersebut. Beliau seperti murtid bebal, tidak lulus dalam pelajar, guru yang mengajarnya dipersalahkan.
  11. Mungkin Hassan Ali trasa dirinya 'the man' dalam masyarakat majmuk di negaraini, tetapi orang ramai mengetahui, beliau orang baik, bepelajaran tinggi tetapi kurang sedikit memahami politik Islam dan disipilin parti Islam. Kerana itu, kebanyakan orang yang arif mentertawakan beliau.
  12. Jika Hassan Ali benar - menar mempertahankan Islam dan berusaha untguk mneolak libralisme, pluralisme dan Kristian,beliau tidak akan meninggalkan PAS walaupun beribu dari ahli parti Islam itu tidak sukakan beliau. Meninggalkan PAS bererti lari dari perjuangan Islam dan gerakan pada sabilullah - jalan Allah.
  13. Semenjak sebelum tahun 1946, beberapa orang Melayu yang berjujang dalam parti - parti politik tgelah bertindak seperti Hassan Ali. Pada peringkat awal mereka disokong ramai , tetapi akhirnhya merfeka tinggal terkatung - katung seorang diri, ibarat hendak ke gelanggang tidak berkeri, hendak kelaut perahu tiada.
  14. Akhirnya hgidup ibarat kera sumbang'.
  15. Saya mula berkenalan dengan Hassan Ali dalam rimba Hulu Langat lebu 17 tahun lalu.

No comments: