Tuesday, December 14, 2010

QURAN

PENYIARAN BERITTA BURUK

Sesungguhnya manusia – manusia yang berminat – ingin – agar –cerita – cerita - perbuatan yang amat keji - amat keburukan - itu tersiar di kalangan mereka yang beriman, bagi mereka - mereka yang berminat demikian - azab yang pedih – dahsyat – di dunia dan akhirat. Dan – ingatlah – Allah mengetahui - segala perkara sedangkan kalian tidak mengetahui – yang demikian – itu.
– An Nur:19

NOTA
Perbuata atau kegemaran seperti di atas ini berlaku di negara – negara tidak mengamalkan hukum Islam. Berlaku dan menjadi kegemaran di kalangan pengarang, penulis dan wartawan dengan tujuan mencari keuntungan dari khabar buruk atas seseorang, terutasma atas orang – orang yang ternama agtau mnasyhur.
Dosa – azab - akibat dari perbuatan menyiarkan berita keburukan orang lain itu menimpa kepada semua yang bertanggungjawab dengan sesebuah media yang menyiarkan berita tersebut. Dari ahli saham, lembaga pengarah syarikat yang mereka yang berkhidmat mengendalikan media itu dari pengarang hingga wartawan dan lain.
Menurut kelaziman, azab di dunia, ialah sakit korinik atau sakit ganji, cakap merapu, suka mengeji orang lain, berbangga diri sendiri sahaja yang benar, nyanyuk atau gila.

HADIS
SYUBHAT

Rasulul Allah Muhammad s.a.w. telah bersabda: Sesiapa yang meniru – syubhagt - sesuatu kaum – bangsa atau penganut agama lain dari agama Islam – maka dia termasuk golongan mereka.
– Perawi: Imam Muslim, Abu Daud dan Iman Ahmad.


NOTA

Syubhat, ialah meniru, menyetai, mengikut atau bekerjasama dengan orang – orang jahat, orang kafir – seperti menyertai perayaan dan jamuan kerana memuliakan agama Hindu misalnya, berpakaian yang dilarang oleh Islam, mengikut agat dan budaya mereka, maka mereka yang meniru itu bersyubhat. Orang – orang yang bershyubhat berdosa dan jika bersyubhat dalam agama bukan Islam, maka mereka terjerumus menjadi kafir.
Mufti Negeri Perak, Al Fadhil Harussani Zakaria pernah mengeluarkan fatwa denikian.

No comments: