Thursday, December 23, 2010

QURAN DAN HADIS





ANAK – ANAK DAN HARTA


Hai orang – orang yang beriman, janganlah harta kalian dan anak – anak kalian melalaikan kalian dari mengingati Allah.
Dan berbelanjalah – pada jalan atau perkara kemaikan atau ma’aruf – sebahagian dari rezeki yang Kami telah kurniakan kepada kalian sebelum kematian datang kepada seseorang daripada kalian, lalu dia berkata: Wahai Tuhanku, mengapa anda tidak memberi tanggung sekadar sedikit waktu, agar aku memberikan sedekah – belanja - dan termasuk orang – orang yang mengerjakan amalan baik – kebajikan dan ma’aruf - .
Al Munafiqun: 9,10.


NOTA

Semua orang yang berakal baik sayangkan anak – anak mereka. Tetapi kita tidak boleh mengenepikan falsafah orang Melayu, iaitu, sayangkan anak tangan – tangankan. Iaitu jangan membiarkan anak menjadi manusia jahat dan menentang hukum – hukum Allah, penagih dadah, berfoya – paya pada jalan maksia, seperti di kelab malam, rumah pelacuran, kelab perjudian, kelab atau tempat arak dan sebagainya.
Berilah bimbingan dan ajaran kepada anak – anak agar menjadi manusia yang berguna kepada manusia, negara dan tidak dimurkai oleh Allah.


HADIS

Rasul Allah Muhammad s.a.w. telah memberitahu: Allah tidak mengasihi sesiapa – manusia – yang tidak kasih kepada manusia.
– Perawi: Jari bin Abdullah dan Imam Bukhari.


NOTA

Kasih kepada manusia, iaitu tidak memandang buruk dan hina, tidak memusuhinya, tidak membiarkan dia menderita dan sebagainya.
Walau bagaimanapun, kasih kita kepada mnanusia ada hak dan sempadannya, di antaranya jangan membinasakan iman kita kepada Allah kerana sayangkan manusia, jangan terjajah negara kita kerana sayangkan manusia, jangan hilang bangsa kita kerana sayangkan manysia. Ertinya, sayang kita mesti berpada – pada dan bermusuh kita ada bersebab.
Demikian juga, disebabkan sayangkan perpaduan dengan manusia, kita gadaikan maruah kita sebagai orang Islam, menyertai istiadat atau perayaan agama – agama lain dan sebagainya.


No comments: