Friday, December 3, 2010

AL KISAH

SULTAN KAHWIN

Akkisah, sebilangan Orang Besar - Besar dan rakyatg jelatan Negeri Selanvgor, memohon dan berharap kepasa Raja mereka, Sultan Selangor, agar berkahwin dengan wanita wang kuat pegang kepada agama Islam, agar mudah rakyat jelata mengadap baginda.
Sultan Selangor sekarang membujang.
Kata seorang yang faham dengan agama, "Sebagai ketua agama Islam dan adat istidat Melayu Sengeri Selangor, Sultan patut mengikut Nabi Muhammad s.a.w. - beribadat dan menjaga rakyat jelata dan ada isteri.


KOMISYEN DUIT KAHWIN

Al kisah, umat Islam di Negeri Melaka garu kepala - runsing - kerana ketua - ketua kampung mengenakan komisyen atau dalal 1 persen atas belanja kahwin anak - anak mereka.
Mereka hairan, komisyen itu mengikut undang - undang mana. Mereka tidak puasa hati.
Tuntuan komisyen untukketua kampung itu dipaparkan di masjid dan sura di Negeri Msalaka.

-------------------------------


PROFESOR DAN KAHWIN MUDA


Al kisah, seorang Profesor dari sebuah universiti di utara Semenanjung Tanah Melay berkata: : " Semua profesor dan orang - orang yang telah tua hendak meneruskan kerjaya dan prjuangan mereka, kena kahwin wanita muda, kerana dengan cara itu otak mereka segar, cedas dan merfeka terasa muda dan bersamangat.

-------------------------------------------


NEGERI CINA

Al Kisah, pada kelmarin hingga semalam saya di Bandar Berjaraha, Melaka. Melaka negeri majui. Malangnya bandar bersdejarah Melayu itu nampak macam bandar Cina. Pembangunan orang Cina, perniagaan orang Cina. Ramai orang Cina.
Saya bertanya kepada seorang profesor Melayu, katanya: " Saya hairan kerajaan Negeri Melaka ni macam suka sangat bandar Malaka jadi bandar Cina."


No comments: