Wednesday, December 29, 2010

QURAN DAN HADIS

TAAT DAN KASIHANI KEPADA IBU BAPA
Dan Penguasa anda - Allah – memerintahkan anda, tidak menyembah selain Dia – Allah – dan anda hendaklah berbuat baik – taat setia, berakhlak mulia dan belas kasihan – kepada ibu bapa anda dengan sebaik – baiknya. Jika salah seorang dari keduanya atau kedua – duanya sampi berusia lanjut – tua – dalam pemeliharaan anda, maka jangan sekali – kali anda mengatakan kepada kedua – duanya dengan perkataan ’uh ’, ah’ atau mengangkat suara atau menyergah - dan jangan anda menghardik mereka dan ucapkanlah kepada mereka dengan perkataan yang mulia – lemah lembut. Dan rendahkanlah diri anda terhadap mereka berdua dengan penuh kesayangan dan ucapkanlah: Ya Allah, kahanilah mereka berdua, sebqagaimana mereka berdua telah mendidik aku pada masa aku kecil – Al Isra’: 23, 24.


HADIS

PERCERAIAN
Rasul Allah Muhammad s.a.w. telah memaklumkan kepada umat Islam: Perkara halal yang paling dibenci – mura – oleh Allah, ialah perceraian atau talaq.
– Perawi: Imam Abu Daud dan Ibnu Maajah.

------------------------------------------------------------------------

JAHIL SANG DATIN

Pada tahun 1970 n- an dalam dewan istiadat Istana Iskandariah, Bukit Chandan, Kuala Kangsar, seorang wanita muda bergelar Datin - kerana suaminya bergelar Dato' - telah berkata kepada saya: I dah dengan ucapan U fasal haram perempuan tidak menutup aurat - menutup kepala - , pendapat U tu kolot tak sesuai dengan I yang berpelajaran tinggi ni ..."
Saya diam. Hati saya berkata: " Awak wanita Melayu yang jahil ..."
Pada Ahad lalu, saya terjumpa Datin ini di Kuala Kangsar. Dan tua. Wajahnya agak kerepot sedikit. Didera sakit lutut.Kepalanya berbalut dengan selendang biru tgua dan pakaiannya seperti pakaian perempuan yang taat kepada hukum Allah.

No comments: