Tuesday, June 29, 2010

TINJAUAN POLITIK




UMNO SELANGOR
BERGANTUNG DI TANGAN NOH OMAR

Mokhtar Petah


Sebilangan ulama berkata kepada saya, UMNO jatuh merudum pada masa di bawahpimpinan Dato’ Seri Mohd. Khir Toyo, di sebabkanb Allah murka, kerana beliau’ tidak berakhlak’, menghadiahkan penyapu sampah kepada seorang pegawai tadbir kerajaan, di Hulu Selangor.
Di segi adat resam orang Melayu yang beragama Islam, perbuatan Menterei Besar Selangor itu, dipandang ‘sial’ dan ‘takbur dan menghina orang lain’, dalam Islam.
Kemerudunan UMNO Selangor di rasa ‘derita parah’ oleh semua anggota Badan Perhubungan UMNO dan para ahlinya di negeri tersebut.
Kini, UMNO Selangor Sukar untuk bangun, ibarat orang lumpuk sepasang kaki.Perlu mencari seseorang tabib untuk mengubatnya.
HASRAT DAN AMALAN


Saya melihat setelah melakukan penyeldikan dan kajian, UMNO Selangor hanya bergantung pada sejauh mana azam, semangat dan kewibawaan, Dato’ Noh Omar yang kini berada dalam cabinet Najib, sebagai tokoh politik Selangor yang populer.
Dapat dipelajari, dalam keadaan lumpuh pun, ada orang – orang tertentu dalam UMNO Selangor hasrat dan amalan mengingkirkan Noh Omar darikedudukannydalam UMNO negeri itu sekarang.
“Menyingkir Nor Omar dari UMNO Selangor dan dari cabinet Najib, bererti kelumpuhan UMNO negeri itu akan terus seperti batang keladi di tengah panas dan digilas tayar kereta.
Noh Omar berkata, “UMNO Selangor tidak mahuseperti menang sorak kampung tergadai sekali lagi..., untuk mendapatkan kembali Selangor dengan kuasa mengundi Melayu dan bukan Melayu yang hampir seimbang.”

“Kita perlu strategi yang betul untuk menghadapi Kerajaan Pakatan Rakyat Selango , kerana isu-isu yang dibawa pembangkang membuatkan UMNO dan BN ibarat ‘timun dengan durian, menggolek luka dan digolek luka..., jadi kita perlu bijaksana dalam menangani isu-isu yang cuba dibangkitkan oleh Pakatan Rakyat, agar tentangan kita akan lebih bermakna dan berkesan sehingga boleh memenangi hatirakyat,” kata Noh Omar lagi.

“Apa yang lebih penting sekarang, ahli-ahli parti hendaklah berjiwa UMNO yang kental, tidak sekali-kali goyah dengan golongan tertentu dan musang berbulu ayam yang mahu melihat kita berpecah – belah,” tambah Noh Omar.
GOLONGAN MAKHLUK PEROSAK
Beliau berharap ahli-ahli UMNO di Selangor dan orang ramai tidak terpengaruh dengan dakyah golongan ‘makhluk perosak’ itu.
Menurut Noh Omar, semua ahli perlu bersatu dan bersetia dalam perjuangan, bukti dari perpaduan kekuatan ahli – ahli UMNO, Barisan Nasional telah berjaya merampas kembali kerusi Parlimen Hulu Selangor dalam pilihanraya kecil baru-baru ini.
Beliau menegaskan, bahawa misi merampas Selangor dari Pakatan Rakyat pada Pilihan Raya Umum ke -13 bukan satu omongan kosong dan beliau memerlukan sokongan semua ahli UMNO kepadanya untuk merebut kembali Kerajaan Selangor dari Pakatan Rakyat.
MELAYAN SAMBIL LEWA
Sesunguh semua ahli UMNO dan kebanyakan orang Melayu yang tinggal bertebaran di kampung – kampung dan ceruk rantau negeri itu, masih yakin kepada UMNO, tetapi mereka kecewa dengan Kerajaan Selangor di bawah Khir Toyo yang melayan sambil lewa.
Di antara beberap faktor yang menyebab UMNO Negeri Selangor ‘merudum’, ialah:
1 - Kesan dari ‘krisis’ antara UMNO dengan Sultan pada zaman UMNO di bawah pimpinan Tan Sri Muhammad Taib.
(Baca buku: Kerajaan Mansuh Kekebalan Raja Melayu, oleh: Mokhtar Petah).
2 - Para – para juak UMNO di bawah Khir Toyo yang telah menjadi perhatian media dan orang ramai, di antaranya karenah berhubungan dengan mengejar kekayaan.
3 - Dalam UMNO Selangor tidak wujud perpaduan yang kukuh.
4 – Masalah PUSPA dan wangnya hingga kini belum selesai.
5 - Masalah kelemahan Kerajaan Selangor menangani keluhan dan harapan golongan setenggan, terutama dalam kawasan Hulu Kelan, Rawang, Pucchong.
6 – Sikap dan perbuatan Kerajaan Selangor pilih kasih dan pilih orang parti politik sendir dalam mengagih habuan (baja tanaman, haiwan dan sebagainya) kepada rakyat jelata.
7 - Keranaan Selangor kelihatan boros seperti ‘anak raja bodoh menabur wang’, kerana gembirakan mahkota di atas kepala bapanya.
Kebijasanaan PM Najib Tun Razak mengekalkan Noh UMNO di Kementerian Pertania ..., adalah satu ‘ peluang’ yang menbolehkan UMNO mendapat sokongan dari semua rakyat yang hidup dalam bidang pertanian di seluruh Negeri Selangor.

No comments: