Tuesday, June 29, 2010

QURAN

TEMAN RAPAT


Hai orang – orang yang beriman, jangan kalian mengambil musuh Aku (Allah) dan musuh kalian (orang – orang yang beragama lain dari Islam dan tidak beragama) menjadi tgeman rapat (terutama dalam politik dan pemerintahan) dengan cara kalian sampaikan kepada mereka (segala rahsia orang - orang mukmin) disebabkan kasih mesra dan hubungan baik (dalam organisasi) dengan mereka, sedangkan mereka telah ingkar dan kufur terhadap kebenaran (Islam) yang sampai kepada kalian; mereka pula telah mengeluarkan Rasulullah (Muhmmad s.a.w.) dan mengeluarkan kalian (para sahabat dan orang – orang Islam dari Tanah Suci Makkah) disebabkan kalian beriman kepada Allah. (Jangan lakukan demikian, iaitu berbaik dengan orang kafir) jika kalian benar kalian keluar untuk berjihad pada jalan Aku (Allah) dan untuk mencari keredaan Aku. (Tidak ada faedahnya) kalian mengadakan hubungan kasih mesra dengan mereka secara rahsia, sedangkan Aku (Allah) amat mengetahui akan sesuatu yang kalian rahsiakan dan sesuatu yang kalian lahairkan (hebah atau dengan nyata). Dan (ingatlah), sesiapa di antara kalian yang melakukan demikian, maka sesungguhnya, sesatlah dari jalan yang betul. – al Mumtahanah (perempuan yang diuji):1
* Ayat ini adalah perintah Allah. Perintah ini tidak terhad pada Rasulullah Muhammad s.a.w., para sahabat dan pengikut junjungan sahaja, tetapi sampai kepada umat Islam kemudian dan kita semua.
Sekiranya kita tidak mengikuti atau tidak patuh kepada perintah ini, kita boleh melihat kuasa Allah; kita ketawa pendek dan tangis lamas, kerana bangsa Melayu dan umat Islam akan berkubur di bumi mereka sendiri. – mp.

No comments: