Wednesday, April 28, 2010

SULTAN IDRIS SHAH



DIALOG SULTAN PERAK


DENGAN


DIALOG SAYA


Oleh: Mokhtar Petah

Sultan Idris Shah


Sepanjang pemerintahan Sultan Idris Shah, di Negeri Perak, pada tahun 1970 – an, telah berlaku ‘revolusi mental’ umat Islam di negeri tersebut terhadap hukum – hukum dalam Islam berhubungan dengan ibadat puasa dan raya - aidil fitri.
‘Revolusi mental’ terhadap hokum - hukum Islam itu dimulakan oleh Sultan Idris Shah, iaitu menjalankan kuasanya – Sultan Ketua Agama Isalam dan Adat Istiadat Melayu - , seperti yang tersebut dalam Perlembagaan negeri, baginda telah memerintahkan semua rakyat negeri tersebut yang beragama Islam menyambut hari raya aidil fitri sebari sebelum negeri – negeri lain berhari raya.
Menurut kelaziman, umat Islam di semua negeri di Malaysia – berpegang kepada Imam shafie, dari mazhab Ahlus Sunnah wal Jamaat. , mula berpuasa pada bulan Ramadan dan mneyambut hari raya aidul Fitri , pada awal syawal setelah mendengar pengumuman oleh pemegang mohor Raja – Raja Melayu, tetapi Baginda telah membelakangi tata majlis Raja – Raja Melayu.
Penjajah Inggeris telah memaksa Raja - Raja Melayu di negeri – negeri Melayu agar mengikut Imam Shafie dan tidak boleh mengikut tiga imam lagi dalam mazhab Ahlus Sunnah wal Jamaah, iaitu imam Malik, Imam Hanafi dan Imam Hambali, kerana mereka itu dianggap oleh Inggeris sebagai imam – imam Islam yang ekstrimis. Manakala Imam Shafie lemah lembut, sabar dan tidak menenetang sesuatu perkara itu dengan kekerasan.
HARI MEMASAK LEMANG
Dengan perintah Sultan Idris yang dipandang ganjil oleh kebanyakan orang Islam yang berpegang kepasa kelaziman, maka berlakulah pnduduk – penduduk Islam Negeri Perak di sempadan negeri – negeri Selangor, Pulau Pinang dan Kedah berhari raya pada hari mamasak lemang bagi umat Islam di negeri – negeri tersebut.
Ada seorang berdua ima masjid di Negeri Perak dan gburu agam yang menentang perintah Sultan Idris telah dikenakan tindakan.
Tindakan tersebut, ialah, baginda menarik balik pingat, iaitu Pinagat Jasa Kebaktian – PJK yang telah diqanugerahkan kepada mereka.
“You fikiorle, kalau tak buat perintah begini, umat Islama di negreghi ni jadi pak gturut aje, umat Islama di negagha lain dan berhagi ghaya, sehari kemudian, kita baghu ghaya,” titah Sultan Idris kepada saya.
“Contohnya, Arab Saudi berhaghi ghaya pada haghi Isnin, kita berhaghi ghaya pada haghi Ghabu ..., selalunya kita berhari ghaya puasa pada dua haghi bulan Syawal ..., macamlah kita ni tak ada alim ulama,” titah Sultan Idris lagi.
“Negeghi kita ada alat kelengkapan perhubungan yang cukiup, telefon, televisyen, radio dan macam – macam lagi, ngapoa tak hubung dengan negagha – negagha Islam tu, Tanya bila haghi ghaya ..., tapi tak buat ..., tak bertanggungjawab,” tambah Sultan Idris.
ANAK BULAN
Saya mengusik Suakltan Idris dengan berkata, “Agaknya orang Islam tak boleh raya kalau tak tengok anak bulan lebih dahulu ...”
“ ...tu namenye pegang agama Islam sambilo lewa aje ..., kita tak iku ilmu pengetahuan Islam ...,” sahut Sultan Idris Shah.
Kadi daerah Kuala Kangsar, Allahyarham Haji Zazkari bin Mat Dohor, Allahyarham Dato’ Raja Hanif Shah, bapa saudara baginda dan guru pelawatg sekolah – sekolah agama, Allahyarham Ustsaz Najmuddin bin Haji Ahmad yang turut dalam pertemua dengan Sultan Idris itu kelihatan tunduk.
Raja Hanif merenung kepada saya. Senyum.
Raja Hanif adalah seorang dari keluarga diraja Perak yang paling gemar mengambil bahagian dalam majlis – majlis menyambud maulud Nabi Muhammad. Dia seperti kebanyakan orang India Malabari.
“Apa macam tuan kadi?” Sultan Idris bertanya kepada Haji Zakaria yang berasal dari Tanjung Belanja, Parit.
Kaadi itu mengangkat dua punting tangannya kedahi kerana menghormati baginda dan berkata, “ ...ampun Tuanku, yang Tuanku buat tu betul benor ...”
“Saya tak kata yang saya buat ni betul semuanye ..., tapi alim ulama di negeghi ni bolehlah caghi jalan, supaya kita tak diketawakan oleh oghang – oghang yanbg beragama lain ...,” titash Saultan Idris Shah.
* Penjajah Inggeris telah memaksa Raja - Raja Melayu di negeri – negeri Melayu agar mengikut Imam Shafie dan tidak boleh mengikut tiga imam lagi dalam mazhab Ahlus Sunnah wal Jamaah, iaitu imam Malik, Imam Hanafi dan Imam Hambali, kerana mereka itu dianggap oleh Inggeris sebagai imam – imam Islam yang ekstrimis. Manakala Imam Shafie lemah lembut, sabar dan tidak menenetang sesuatu perkara itu dengan kekerasan. (mp).
(Bersambung kepada Rabu depan).

No comments: