Sunday, April 25, 2010

POLITIK

PILIHAN RAYA ULU SELANGOR

MENJAHILKAN YANG TIDAK JAHIL

Oleh: Mokhtar Petah


Biasanya,pada masa – masa yang lalu, lidah Pasihat Parti Keadilan Rakyat, Dato’ Seri Anwar Ibrahim lebih masin dari mana – mana pemimpin di negara ini, apakah lidahnya masin lagi dengan katanya 30,000 pengudi di Hulu Selangor dalam tangan, akan memungkinkan calon PKR, Datuk Zaid Ibrahim akan mencapai kemenangan mudah.
Jika ditilik kepada kelumpuhan Barisan Nasional memimpin kerajaan Selangor, kini kerajaan negeri itu berada dalam tangan PKR, semangat nasionalisme dan Islamisme orang Melayu kawasan Dewan Rakyat Hulu Selangor menanamkan keyakinan yang kuat bahawa calon PKR akan mendapat kemenangan dan diistiharkan pada malam ini.
Satu punca yang akhir menyebabkan orang – orang Melayu (bukan ahli UMNO) mengalih pandangan berat kepada calon PKR, setelah Perdasna Menteri, Dato’ Seri Najib Tun Razak menuduh Musyidul ‘Am PAS derhaka kepada Sultan Selangor.
Sayqa dan svesiapa yang faham ilmu Islam tidak akan menuduh Nik Aziz derhaka kepada Sultan Selangor, kerana Menteri Besatr Keklantan itu bercakap atas asa Islam, iaitu boleh berucap mengenai politik Islam dalam masjid.
Tetapi Islam tidak membolehkan politiik Yahudi dan Kristian atau lain dari politik Islam, diucap dan didakwahkan dalam masjid.
Maka, jika politik UMNO – Barisan Nasional, PKR dan DAP didakwah dalam masjid, maka perbuatan itu berlawanan dengan peraturan Islam.
Nabi Muhammad s.a.w. telah menjalankan ucapan dan dakwah mengenai poltiik,ekonomi dan lain dalam Masjid An Nabawi, Madinah.
Saya setuju dengan pendapat Mufti Kerajaan Perak, Tan Sri Dr. Harussani Zakaria, cemah bukan poltik Islam dalam masjid adalah haram, tetapi kalau politik Islam, beliau memfatwakan ‘haram’, maka, fatwa itu boleh dipertikaikan lagi kerana fartawa beliau bukan firman Allah.
Demikian juga tuduhan Menteri Pertahanan, Dato’ Zahid Hamidt terhadap Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Islam, Adat – adat Melayu, Infrastrukgtur dan Kemjudahan Asas Selangor, Dato’ Hassan Ali berucap ‘politik’ dalam khutbah dalam sebuah masjid di Hulu Selangor.
Jabatan Agama Isalam dan Adat Istiadat Melayu Selangor (JAIS) telah menolah tuduhan yang khutbah Hassan Ali dalam masjid bersih dari politik.
Undang – undang menegah berpolitik dalam masjid dikuagtkuasakan oleh Kerajaan Negeri Selangor, Nik Aziz tidak menderhakakan Sultan, kerana dalam Isalam, Saultan duduk dibawah agama Islam dan apa yang katakana oleh Naik Aziz itu sebagai satu menyedarkan Sultan dan bukan derhaka.
Saya melihat dalam sepanjang kempen di Hulu Selangor, sama ada pihak Barisan Nasional mahupun pihak parti – parti pembangkang seolah – olah menjahilkan orang – orang yang tidak jahil, kerana ucapan – ucapan yang mereka luahkan berlawanan dengan lojik dan ilmu pengetahuan.
Contoh: Menteri Penerangan, Dato’ Sri Rais Yatim menyeru semua warga agar mengenang Tun Razak yang telah mewujudkan Felda. Tuan Razak wujudkan Felda ada kehendak kerajaan Persekutuan dan kemudian Malaysia. Kalau parti politik masna pun Berjaya membentuk kerajaan tanggungjawab seperti perlu dilaksanakan.
Tentulah tidak lojik kerana mengenangkan Tun Razak, maka mereka wajib sokong anaknya, Najib. Itu bukan berpolitik namanya, tetapi menjadikan jahil orang – orang yang tidak jahil.
Pihak UMNO – Barisan nasional mengambil kesempatan dalam sepanjang hari – hari kempen mengku akan membantu rakayat dengan wang ringgit, pembangunan dan sebagainya kepada rakyat di Hulu Selangor. Maka pengakuan dan perbuatan demikian, jika dilihat dalam Isalam dan berpandu kepada beberapa hadis Nabi Muhammad s.a.w., maka adalah termasuk dalam bidang rasuah juga.
Kalangan parti – parti pembangkang sering berucap dengan dengan melupakan salah atau tidak kata – kata mereka itu. Di antara kata – kata salah itu, iaitu “kita jatuhkan kerajaan Malaysia atau kerajaan Barisan Nasional”. Bukan menjatuhkan kerajaan, setaspi melumpuhkan UMNO dan Barisan Nasional agar kerajaan Malaysia disambung oleh parti – parti politik lain.
Begitu juga pihak Barisan Nasional, melakukan tuduhan terhadap peribadi, seperti derhaka kepada sultan dan berucap hal politik dalam masjid, calon minum arak dan kaki judi. Cara demikian adalah menjahilkan oranbg – oranbg yang tidak jahil.
Melihat kepada keadaan menjahilkan orang yang tidak jahil, maka eloklah kerajaan Malaysia dan Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia - SPRM, mengkaji semula peraturan yang ada dan diubah suai, iaitu mana- mana wakil rakyat yang meninggal dunia, berhenti dari jawatan atau melompat kepada parti lain, maka kawasan itu dikekalkan ‘dalam tangan’ parti yang menang dan tidak diadakan pilihanraya kecil.
Pilihanraya kecil, selain manjadikan medan orang menjahilkan orang yang tidak jahil, maka kerajaan juga terpaksa memikul kos atau wang yang terlalu banyak dan perbuatan itu seperti mengamalkan pembaziran.
Pada malam ini kita akan mengetahui, calon parti – parti politik mana yang akan menang. Kalau calon PKR menang, maka lidah Anwar Ibrahim terus masin dan harapannya pada masa depan cerah. Jika calon MIC – BN mnencapai kemenangan, orang Melayu dan umat Islam tentulah hampa dan Kerajaan Barisan Nasional suka membantu dengan licin penduk – penduduk di sana seperti yang dijanjikan kerana kebanahyakan tanah milik Kerajaan Selangor.
(Tamat).

No comments: