Sunday, December 18, 2011

POLITIK

    


                     DATO' NIK ABDUL AZIZ MENTERI BESAR KELANTAN

'Pemimpin tidak harus (mest?) memegang jawatan dalam parti politik untuk tempoh terlalu lamabagi bolehkan oran lain berpeluang memegang jawatan.'
'Lagi lama Nik Aziz berkuasa, lagi ramai menjadi taksub dengannya walaupun indeanya mengenai sesuatu agak mengelirukan.'
Demikian dua potong dari artikel wartawan Razak Ghows, dalam erita Harian, Sabtu 17 Disember 2011.
Saya membaca dua kalia hingga ke akhir artikel wartawan terkenal itu.

--------------


 PENDAPAT SAYA

Jika kita meneliti dan menghayati sejarah Islam, bahawa Nabi Muhammad s.a.w. dan para sahabatnya menjadi pemimpin Negara Islam dan mereka tetapi dengn politik Islam. Pendeknya semuanya Islam. Allah tidak memberi firman, sama ada dalam Quran mahupun dalam bidang Hadis Qudsi, Allah tidak menyuruh atau memerintah Nabi Muhammad s.a.w. meletak jawatan pada masa - masa tertentu.
Nabi Muhammad s.a.w. dan para sahabatnya memimpin Negara Islam dan umat Islam di wilayah Arab hingga ke akhir hayat mereka.
Ada sahabat yang mengakhir kepimpinan mereka, setelah mereka terkorban atau dibunuh oleh musuh - musuh mereka yang duipengaruh oleh orang Yahudi.
Maka, PAS berdasarkann Islam. Quran dan sunah menjadi petunjuk dan pedoman. Negeri Kelantan adalah negeri yang nmengikut Islam (walaum pun tidak sedmua) Nik Abdul Aziz mengikut Nabi Muhammad s.a.w. dan para sahabat, beliau tidak perlu meletakkan jawatan, kerana fikiran dan tenganya masih diperlukan.
Pemimpin letak jawatan dan ada yang belum selesai tugas dan khidmatnya, adalah mengikut sistem demokrasi yang di rangka dan diajar oleh orang - orang Yahudi dan Kristian.
Sesungguhnya Nik Aziz masiah dierlukan oleh Negeri dan kerajaan Kelantan serta ahli - ahli PAS negeri tersebut.
Hanya musuh - musuh Nik Aziz, musuh PAS dan mereka yang tidak mahukan negeri dan negara di bawah Islam sahaja yang menghumban dan mencampakkan berbagai keburukan dan tohmat kepada Nik Aziz.
- Mokhtar Petah

No comments: