Friday, October 22, 2010

BERITA


Terpateri kemas

"Seandainya mempunyai majoriti dua pertiga dalam Parlimen pun, tidak akan mampu mengubah setitik apa jua, tanpa kebenaran Majlis Raja-Raja Melayu" - Datuk Seri Najib Razak, Presiden UMNO. - Foto Effendy Rashid
"Seandainya mempunyai majoriti dua pertiga dalam Parlimen pun, tidak akan mampu mengubah setitik apa jua, tanpa kebenaran Majlis Raja-Raja Melayu" - Datuk Seri Najib Razak, Presiden UMNO. - Foto Effendy Rashid

Hak orang Melayu, kaum lain dijamin Perlembagaan Persekutuan

KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Razak menjelaskan kedudukan dan hak istimewa orang Melayu serta kepentingan kaum lain dari segi politik sudah terkunci kemas dalam Perlembagaan Persekutuan dan tidak boleh dipinda tanpa perkenan Majlis Raja-Raja Melayu.
“Seandainya mempunyai majoriti dua pertiga dalam Parlimen pun, tidak akan mampu mengubah setitik apa jua, tanpa kebenaran Majlis yang dianggotai sembilan Raja-Raja Melayu.

“Dalam kata lain, sia-sia saja jerit pekik untuk menggunakan peruntukan tentang kerakyatan bagi mengancam kaum lain kerana peruntukan yang tertulis ini begitu konkrit sekalipun darurat diisytiharkan, ia tetap tidak boleh disinggung,” katanya dalam ucapan dasar Perhimpunan Agung UMNO ke-61 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), semalam.

Dalam ucapan bertema ‘Mendaya Bangsa Meneraju Kemakmuran’, Perdana Menteri berkata, Perlembagaan memperincikan secara jelas dalam artikel Bahagian 3 mengenai kewarganegaraan, Perkara 38 berkaitan Majlis Raja-Raja, Perkara 152 mengenai Bahasa Kebangsaan dan Perkara 153 mencakupi antara lain rizab kuota perkhidmatan dan permit untuk orang Melayu.

Perkara 159 pula menjelaskan bahawa pindaan terhadap artikel-artikel itu tidak boleh dilakukan tanpa persetujuan Majlis Raja-Raja dan diperkukuhkan lagi dengan Perkara 10 Fasal 4, yang memberi Parlimen kuasa menggubal undang-undang melarang perbuatan mempersoal apa-apa perkara, hak, taraf, kedudukan, keistimewaan, kedaulatan atau hak kedaulatan yang ditetapkan atau dilindungi oleh peruntukan Bahagian 3, Perkara 152, 153 dan Perkara 181.

Sehubungan itu, Presiden UMNO dalam ucapan lebih sejam, mengingatkan isu itu tidak perlu diperbahaskan di mana-mana saja bagi mengelakkan keresahan serta mengapi-apikan ‘primordial instinct’ atau naluri asal wujud antara etnik.
“Hendaklah kita mengetahui bahawa apa yang menjadi polemik hebat hari ini, sama ada tentang kerakyatan selepas merdeka atau hak istimewa orang Melayu sebenarnya sudah menjadi perdebatan akademik. Dari segi perundangan, peruntukannya sudah tersurat dan sekali gus terpateri kemas.

“Di sebalik semuanya, suka tidak suka, ada sebab yang amat kuat mengapa perkara ini tidak dibenarkan untuk dipinda kecuali dengan perkenan Majlis Raja-Raja.

“Hikmahnya, adalah supaya peruntukan itu di letakkan luar daripada forum perbincangan. Jika dibuka juga kepada perbahasan, maka kita bimbang, kita khuatir, ia akan membangkitkan keresahan serta mengapi-apikan ‘primordial instinct’ atau naluri asal wujud antara etnik,” katanya.

Beliau berkata, rakyat perlu sedar jika naluri asal itu tidak diuruskan dengan baik, negara mungkin menyaksikan kezaliman sangat dahsyat yang dinyalakan oleh sikap dan disemarakkan sifat tabie manusia sendiri.

Katanya, situasi itu boleh berlaku tanpa mengambil kira betapa majunya sesebuah ekonomi, betapa berevolusinya sesebuah tamadun, betapa terpelajarnya manusia dan betapa tinggi tahap toleransi.

“Pada abad ke-20, kita dipampangkan dengan kes hukuman tanpa perbicaraan di Amerika Syarikat, tragedi holocust di benua Eropah, penyembelihan rakyat Palestin serta penghapusan etnik di Bosnia dan Rwanda.

“Bayangkanlah kesudahannya jika setiap generasi serta rakyat mengambil pendirian untuk mempersoalkan kewajaran kontrak sosial kebangsaan yang sudah dimuafakatkan pendahulu kita sebelum ini.

“Pucuk pangkalnya, mengapa mahu diubah apa yang telah berjalan dengan begitu baik. Janganlah yang elok menjadi retak, janganlah yang bersambung menjadi putus,” katanya.

No comments: