Wednesday, August 19, 2009

QURAN, HADIS DAN LAIN


ZAKAT

Dan orang – orang yang menyimpan emas dan perak dan tidak menafkahkan (menunaikan zakat) pada jalan Allah, maka beritahukan mereka (bahawa mereka akan mendapat) seksa yang pedih. - At Taubah:34

HADIS

TIGA DO'A

Rasul Allah Muhammad s.a.w.telah bersabda: Tiga doa yang mustajab tidak ada keraguan dan halangan, (iaitu) doa orang yang tertindas atau dizalimi, doa orang musafir dan doa bapa untuk anaknya.Perawi: At Tarmizi.

PETUA

PERPADUAN

Perpaduan rakyat Malaysia boleh dicapai dengan lima perkara sahaja, iaitu: 1. Kerajaan mengguna pakai perlembagaan dan undang – undang yang berdasarkan Quran dan Sunnah, 2. Mereka yang diamanahkan mengendalikan kerajaan (dari Raja hingga ke para pegawai) adil atau saksama, 3. Raja hingga pegawai tidak curang dan tidak melakukan amalan rasuah, 4. Semua rakyat keturunan pendatang (Cina dan India) faham agama Islam dan setia kepada negara, 4 Mereka keturunan pendatang tidak memandang rendah kepada bangsa Melayu, 5. Mereka ketgurunan pendatang tidak bernafsu untuk membolot hasil mahsul bumi negara ini, 6. Mereka Tidak bernafsu untuk memerintah negara ini.

No comments: