Friday, May 18, 2012



 MENGENANG RAKAN                

                   DAGANG MEREMPAT

Sepanjang tahun - tahun 1960  hingga 1977, beberapa kawasan tanah kerajaan (state lands) dalam kawasan perbandaran Ipoh,kebanyakannya bekas kawasan lombong bijih timah , telah diluluskan oleh Kerajaan Negeri Perak, di bawah UMNO - Barisan Nasional - melalui Exco (Mesyuarat Majlis Mesyuarat Kerajaan ), kepada  beberapa syarikat pemaju perumahan dan industri  yang 99%  dimiliki oleh orang - orang Cina dan orang - orang India.
              Keputusan mengeluarkan tanah kerajaan negeri (state lands) itu belum dibawa ke hadapan baginda untuk dilulus - perkenankan oleh baginda. Tetapi bbeapa kawasan tanah tersebut telah diteroka oleh beberapa syarikat yang mendapatnya.
Amalan Kerajaan Negeri Perak itu dan perbuatan syarikat - syarikan Pembangunan Perumahan dan Industi meneroka beberap akawasan tanah kerajaan negeri (state landas) sekitar perbaran Ipoh, telah menimbulkan perasaan tidak puas hati sebilangan besar rakyat negeri tersebut  yang teridir dari orang Melayu. Mereka berpendapat, kalau kawasan - kawasan tanah kerajaan negeri itu diluluskan kepda syarikat - syarikat yang demiliki oleh kaum lain, akhirnya dalam kawasan perbandanran Ipoh, tidak ada tempat bagi orang Melayu mendudukinya pada masa akan datang.
 Pada tahun - tehun 1960 - 70 - an, ramai penduduk luar bandar di seluruh Negeri Perak yang mahu mengubah corak hidup masing- masing, telah berhijar ke sekitar kawasan perbandaran Ipoh. Mereka telah mendirikan rumah atas tanah kerajaan Negeri Perak tanpa izin dari pejabat Tanah dan Galian negeri atau menggunakannya ’secara harams. Mereka digelar setinggan. Rumah - rumah yang mereka dirikan seperti  rumah orang kampung pada zaman silam dan masih terdapat pada masa ini, iaitu beratapkan daun rumbia atau zink, dinding dan lantai papan serta tiangnya dari katu - kayu yang  mereka beli dari kilang - kilang kayu balak. Ada juga tiang - tiang  kayu yang mereka membelinya dari Lembaga Letrik Negera cawangan Ipoh, iaitu tiang - tiang eliktrik dari kayu kempas yang telah tidak digunakan lagi. 
  ” ....aku dapat tahu, entah betul entah tidak, ada oghang - oghang Exco negeghi yang dah ambil peluang duit poket dari kawasan tanah yang diluluskan tu ...,” titah Sultan Idris Shah kepada saya.  
”Ampun Sir, I kurang periksa ...,” kawa saya.
” You tau ..., tapi buat tak tau ...,” titah Sultan Idris sambil senyum.    
”Aku sayangkan  oghan - oghang Cina ..., tapi deme tua macam kata oghang kita, dibeghi betis nakkan paha ..., ghebut peluang yang ada hingga oghang Melayu susah ..., tengok ha, macam tanah keghajaan, oghang Melayu macam meghempat di Ipoh ni,” titah Sultn Idris Sha dan dua bola matanya bagaikan akan menelan wajah saya.
 ” Ia, sunguh, Sir, macam pantu orang tua - tuan Melayu,” kata saya.
 ”Apa kata deme tu?” Sultan Idris Shah bertanya. Senyum sambil membedek - bedek kameranya ke arah gunung Keledang.
 Saya mencari - cari awal pantun tersebut dan  menyembahkan kepda Sultan Idris Shah:
                 ”kajang tuan kajang berlipat, 
                        kajang saya menguang layu;
                  dagang tuan dagang bertempat, 
                          dagang saya menumpang lalu.”
     ” ... ha, tu, sesuai benorle pantun tu dengan oghang Melayu dengan oghang Cina di negeghi kita ni ...,” titah Sultan Idris.
     Kalau keghajaan kita biorkan, sudahnye oghang Melayu jadi macam oghang hitam di Amerika...,” titah Siltan Idris.*

* Dari buku 'Sultan Perak, Sultan Idris Shah Dan Saya', oleh: 
   Mokhtar Petah (belum terbit).

No comments: