Wednesday, January 18, 2012

MAKSUD DARI AL QURAN




                                                              MENIKUT SYAITAN

 
Sebahagian dari umat manusia itu adalah membantahi ( menentang, ingkar, tidak mengikut hukum hakam dalaam Quran dan sebagainya) Allah, tidak dengan pengetahuan, dan mereka mengikut setiap syaitan (dan manusia yang berhati dan perangai syaitan) yang durhaka (kepada Allah).
Telah ditetapkan (oleh Allah), bahawa sesiapa yang mengikut syaitan, pasti akan disesatkan dan akan dipimpinnya menuju kepada apai yan menyala (neraka).
Hai umat manusia! Kalau kalian masih ragu ragu dengan - hari - kebangkitan (hari akhirat dan manusia dihidupkan kembali), maka, ingatlah, bahawa Kami (Allah) telah menciptakan kalian (Nabi Adam dari tanah), kemudian itu dari setetes air mani (air mani lelaki bercampur mani perempuan), kemudian itu dari segumpal darah beku, kemudian itu dari segumpal daging yang sempurna kejadiannya dan yang tidak sempurna, supaya Kami (Allah) jelaskan kepada kalian (bagaimana kekuasaan dan kebijaksanaan Allah), dan Kami (Allah) tetapkan dalam kandungan (rahim wanita). Yang mana Kami (Allah) kehendaki, sampai pada waktu yang ditentukan; kemudian itu Kami (Allah) keluarkan kalian sebagai bayi, kemudian kalian menjadi dewasa; dan sebahagian kalian akan diwafat (mati)kan (pada masa kecil atau remaja) dan sebahagian sampai kepada usia yang amat lanjut (terlalu tua), sehingga dia tidak mengetahui lagi apa - apa sebelumnya (sebelum dia tua), setelah mereka mengetahui. Dan kalian lihat bumi itu kering kuntang, dan apabila Kami (Allah) turunkan ke atasnya air hujan, ia bergerak, menggembung dan menumbuhkan segala macam tanaman yang indah permain.
- Al Haj:3,4.

No comments: