Friday, February 11, 2011

ORANG ZALIM

Demikan, Kami jadikan sebahagian dari orang – orang yang zalim itu rakan rapat dengan sebahagian – orang – orang zalim – yang lain, di sebabkan meeka telah melakukan (perbuatan kufur dan maksiat). – Al An A’amaam: 129

NOTA:
Firman Allah di aras ini mengajar manusia tentang orang – orang atau golongan atau pun para pemimpin negara yang jahat berkawan dengan orang – orang jahat untuk melakukan keburukan , kezaliman atau maksiat.
Contoh yang paling nyata pada masa ini, beribu rakyat Iraq, Afghanistan dan negara – negara Islam dan bukan Islam telah dibunuh oleh orang – orang zalim, iaitu Amereka syarikat yang bersahabat dengan Yahudi, Inggeris dan lain.
Kezalim akan terus ada selagi manusia tuidak mendapat pengetahuan Islam cecara luas dan sedar.



HADIS

IBARAT KHAZANAH

Rasul Allah Muhammad s.a.w. telah memaklumkan: Sesuatu yang baik itu bermula ibarat peti besi – khazanah - , dan bagi setiap peti besi itu ada anak kuncinya, maka berbahagialah bagi orng yang Allah Subhanahu wa Taala jdikan dia sebagai anak kunci kebajikan dan penyelak – penghalang – kepada kejahatan atau maksiat. Sebaliknya celakalah – ke dalam neraka – orang yang menjadi anak kunci kepada kejahatan atau maksiat dan menyelak – penghalang kepada kebaikan. – Perawi: Ibnu Majah.

------------------------------------------------

KAHWIN LARI

Sejak agama Islam berkembang di Tanah Melayu dan hingga kini Malaysia, disebabkan ramai para pemeluk agama Islam tidak di ajar atau tidak memahami ilmu pengetahuan Islam secara mendapat, maka, ramai orang Islam di Tanah Melayu yang lahir dari perkahwinan tidak sah ibu bapa mereka.
Kahwin tidak sah ini terkenal dengan perkataan 'rela dalam paksaan' bagi para wanita yang dikehawinakan oleh ibu bapa mereka dengan lelaki yang mereka tidak cintai atau dikahwin dengan cara paksaan.
Agama Islam telah mengajar manusias, bahawa dalam Islam tidak ada paksaan. Dari banyak perkara yang tidak boleh dipaksa, maka nikah atau kahwin juga tidak boleh dipaksa. Jika dipaksa, nikah atau perkahwinan itu tidak sah. Anak dari sepasang suami isteri kahwin tidak sah, adalah anak zaina atau anak haram.
Saya mengesyurkan kepada para belia yang bercinta tetapi tidak dibenarkan oleh ibu bapa untuk berkahwin kerana mereka mahu anak - anak mereka mengkkut kehendak mereka, maka jalan yang baik, ikhtiarkan jalan untuk kahwin di luar wali, iaitu menggunakan wali hakim.
Nikah diluar wali, dikatakan kahwin lari. Sebenarnya ' kahwin lari' tidak salah disegi agama Islam, tetapi salah disegi adat resam Melayu sahaja.
Kahwin cara ini boleh dilakukan di luar negara atau pun berkahwin di negeri -0 negeri lain dalam Malaysiua, misalnya di Kelantan dan Perlis.
Yang penting, mah pekahwinan cara halal dan pasangan bercinta dapat menunaika janji mereka dan tidak mahu menambah ramai anak haram yang lahir dari kahwin tidak sah.
Ada beberapa orang kenamaan di negara ini yang telah berkahwin cara demikian, tetapi tidak ramai yang mengetahuinya.
Apa pendapat anda?

No comments: