Monday, March 22, 2010

QURAN, HADIS DAN LAIN



BUNUH SAUDARA KANDUNG


Maka nafsu jahat (Qaabil, putera Nabi Adam alaihis salam) mendorongnya membunuh sadaranya (Haabil), lalu dia membunuhnya. Oleh iytu dia menjadi orang dari golongan orang yang rugi.

Kemudian allah hantarkan seekor burun gagak(menyuruhny) mengorek – ngorek tanah agar diperlihatkan kepada (Qaabil) bagimana cara menanam mayar saudaranya. (Qaabil) berkata: Aduk, celaskanya aku, alangkah lelam dan bodohny aku, aku tidak tahu melakukan sepereti burung gagak itu, supaya aku dapat menanam mayat saudara aku ini. Keran aitu dia menjadi orang dari golongan orang yang menyesal. – Al Maaidah:30,31).




HADIS


BERBUAT BAIK


Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: Hubungilah orang yang telah memutuskan hubungan dengan anda, berilah kebaikan kepada orang yang telah berbuat baiki kepda anda dan berbicaralah dengan hak (yang sebenarnya), walaupun terhdap diri anda sendiri.

– Perawi: Ibnu Najar



PETUA


KHENDURI


Jika anada mengahwinkan anaka anda, jika anda ada kemampuan, maka adakanlah khenduri dengan cara yangf sepatutnya. Sia dan tidak direda Allah, jika khenduri itu untuk bermegah – megah, menunjuk – nunjuk, mengharapkan orang – orang yang hadir member hadiah, terutama wang yang banyak, agar dapat menampung kembali segala perbelanjaan khenduri tersebut.



TAHUKAH


HUTANG KHENDURI


Dalam masyarakat kita, telah berlaku, kerana khenduri kahwin anak berhutang wang dari pihak lain, hutang itu tidk dapat dilangsaikan hingga anak yang kahwin itu telah mendapat lima orang anak. Ada pula kerana hutang tersebut, suami isteri dan anak bercerai berai.

No comments: