Sunday, October 11, 2009

QURAN, HADIS DAN LAIN


ORANG MUNAFIK

Dan (di antara orang - orang munafik itu) ada orang - oran g yang mrendirikan masjid untuk menimbulkan kemudaratan (kepada orang - orang mukmin), untuk kekafiran dan untuk memecah belah antara orang - orang mukmin serta mernunggu kedatangan orang - orang yang telah memerangi Allah dan Rasul - Nya sejak dahulu (padri Kristian, Abu Amir dan orang - orangnya dari Syria). Sesungguhnya mereka bersumpah: “Kami tidak menghendaki selain dari katakan.” Dan Allah menjadi saksi bahawa sesungguhnya mereka itu adalah pendusta (dalam sumpah mereka). (At Taubah: 107.
HADIS
ASOBIAH

Rasulullah Muhammad s.a.w. mrngumumkan : Sesiapa yang memanggil (berjuang) kepada asobiah (Kebangsaan yang menolak hokum - hukum Islam) adalah bukan dari golongan (umat) kami dan siapa yang mati dalam perjuangan asobiah tidak akin masuk syurga.
Imam Bukhari.
 
 
PETUA

ULAMA

Para ulama akAn menanggung dosa berat jika mereka tidak menasihati sultan atau pemertintah kepada jalan yang diredai oleh Allah, iaitu berusaha menegakkan Negara Islam dan menjalankan hokum - hukum atau undang - undang Islam sepenunhya.

TAHUKAH?

KERANA ARAK

Di antara banyak sebab yang menjadikan para ahli Jawatan kuasa Khas Agama Islam dalam UMNO yang dipengerusikan oleh Allah yarham Haji Ahmad Fuad Hassan (1951) meninggalkan UMNO dan menubuhkan PAS kerana sebilangan ahli Jawatakuasa Agung UMNO sentiasa minum arak dan sering mengdakan jamuan arak dalam majlis - majlis UMNO.
Pada zaman itu ( 1946 - 1951) pada umumnya anak Melayu yang menerima Pendidikn tinggi dari England adalah peminum atau penagih arak.

No comments: