Tuesday, August 5, 2008

PILIHANRAYA PERMATANG PAUH


ANWAR IBRAHIM AKAN MENANG

Oleh: Mokhtar Petah


Jika Datuk Seri Anwar Ibrahim berpeluang bertanding dalam pilihan raya kecil Dewan Rakyat, Permatang Pauh, Pulau Pinang yang akan diadakan nanti, ada kemungkinan besar beliau akan mendapat kemenangan yang cemerlang.

Kawasan Dewan Rakyat itu telah kosong setelah oleh ahlinya, Datin Seri Wan Azizah Ismail telah meletakkan jawatan untuk memberi laluan kepada beliau bertanding.

Jika Penasihat Parti Keadilan Rakyat itu berpeluang bertanding dalam kawasan itu, tidak ada seorang tokoh pun dari UMNO dan Barisan Nasional sama ada anak tempatan atau dari luar yang boleh menandingi beliau.

Anwar Ibrahim dikenal oleh penduduk-penduduk kawasan tersebut tidak sahaja sebagai seorang ahli politik, bahkan dikenali sebagai seorang guru, bapa, kawan dan seorang manusia yang perlu dibantu setelah beliau mengalami berbagai dugaan.

Para pemerhati politik berpendapat, jika Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi tidak mengistiharkan beliau akan meletakkan jawatan Perdana Menteri pada tahun 2010 ada kemungkinan calon Barisan Nasional yang akan bertanding dalam kawasan tersebut ada harapan menang.

Menurut pemerhati politik itu, bahawa pada masa ini kebanyakan pengundi di Permatang Pauh telah hilang keyakinan kepada UMNO setelah mereka mengetahui Abdullah Ahmad Badawi akan meletakkan jawatannya.

“Pada umumnya pengundi-pengundi di sana yakin kepada PAS dan PKR kerana dua parti politik itu telah memberi banyak pembelaan kepada mereka,”kata pemerhati itu.

Jika Anwar Ibrahim terhalang dari bertanding di sebabkan kes liwat yang beliau sedang hadapi, maka ada kemungkinan calon Barisan Nasional akan mendapat kemenangan nipis.

No comments: